Danish Maritime Days 2018

Danske Maritime, Danske Rederier og Søfartsstyrelsen inviterer til platformsmøde omkring Danish Maritime Days 2018
27. september 2017 kl. 13-15 hos Danske Maritime.

Læs mere
Arbejdspladser i kommunerne skal sikres via en maritim montørordning

Det er bydende nødvendigt, at Christiansborg-politikerne sikrer de maritime arbejdspladser med nye tiltag, skriver den maritime industri og 13 kommuner i fælles brev til regeringen.

Læs mere
Port-Safety opnår tilsagn fra Markedsmodningsfonden

Port-Safety, der er medlem af Danske Maritime, opnår tilsagn fra Markedsmodningsfonden til LifeLadder, som er en ny redningsstige til havne og kajanlæg. Stigen vedligeholdelsesfri og synlig hele døgnet.

Læs mere
Sørgeligt, at ballastvandregler udskydes i endnu to år

Invasive arter får frit spil i yderligere op til fem år, har FN’s søfartsorgan i London besluttet. Danske Maritime kalder det sørgeligt, både for miljøet og den maritime industri.

Læs mere
Danish Maritime Days 2018
Arbejdspladser i kommunerne skal sikres via en maritim montørordning
Port-Safety opnår tilsagn fra Markedsmodningsfonden
Sørgeligt, at ballastvandregler udskydes i endnu to år
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Debatindlæg bragt i Jyllands-Posten 11. maj 2015:

Af Jenny N. Braat, adm. direktør, Danske Maritime

Den danske regering har i de seneste år bevæget sig ud på en besynderlig rejse, hvad angår udbud af Søværnets opgaver, såsom vedligeholdelse og ombygningsopgaver af Søværnets skibe.

Alle andre lande inden for Den Europæiske Union udbyder ikke sådanne opgaver, idet de anses for at være af strategisk betydning for det enkelte lands sikkerhed.

Danmark er det land i EU, som har den længste kyststrækning at dække, både hvad angår forsvar og sø-redningstjeneste. Derfor vil der aldrig kunne herske tvivl om, at Søværnet er et strategisk vigtigt værn for Danmark og – skulle man mene – endda nok det vigtigste værn.

Spørger man jurister med kendskab til den maritime industri og ser på, hvad der sker i EU i øvrigt, kan der ikke herske tvivl om, det er en politisk afgørelse, om Søværnets flåde og de kompetencer, som knytter sig til disse skibe, er vigtige for Danmark og dermed falder inden for Romtraktatens § 346 og således ikke skal udbydes i EU-udbud.

I alle andre EU-lande, heriblandt Storbritannien, Frankrig, Tyskland, Spanien og Italien – lande, der som Danmark selv kan bygge skibe og vedligeholde deres egen flåde – lader der ikke til at være tvivl om, at deres flåde er strategisk vigtig, og at den falder inden for § 346.

Desværre har Forsvaret en politisk ledelse, som af Kammeradvokaten er blevet rådet til at udbyde denne type opgaver i EU-udbud. Det må være det samme trick, som man benytter i tips, når man helgarderer sig – denne gang blot politisk. Men set ud fra en forsvarsmæssig synsvinkel har vi blottet os.

Danmark er igen det land i Europa, som overimplementerer og sælger ud af egne værdier – og endda uden grund. Danske værfter er internationalt konkurrencedygtige, ingen tvivl om det, og de skal nok klare sig. Men vi risikerer, at Danmark om ti år ikke har kompetencerne til at bygge og vedligeholde Forsvarets flådefartøjer. Derigennem gør staten sig afhængig af udenlandske værfter, og endda formentligt til samlet set betragtelig højere omkostninger.

I forbindelse med en konkret opgave netop udbudt af Forsvaret vil man gennem opgaven, hvis den bliver placeret i Danmark, være med til at fastholde eller skabe 1.000 arbejdspladser i Danmark, mange af dem i udkantsområderne. Desuden vil staten få cirka 40 procent af omkostningerne retur i form af skatteindtægter, altså hvis opgaven bliver lagt i Danmark. Så det er i virkeligheden de danske skatteydere, som er til grin, når man udbyder i EU, uden at det er nødvendigt.

Forsvaret er i gang med at skyde sig selv i foden med et dobbeltløbet gevær. Dobbelt, fordi det på sigt vil være en seriøs svækkelse af det danske forsvar og samtidig en større omkostning for skatteborgerne.

« Flere nyheder

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934