• newsbanner27.jpg
  • newsbanner24.jpg
  • newsbanner47.jpg
  • newsbanner30.jpg
  • newsbanner7.jpg
  • newsbanner51.jpg
  • newsbanner56.jpg
  • newsbanner23.jpg
  • newsbanner49.jpg
  • newsbanner16.jpg
  • newsbanner3.jpg
  • newsbanner34.jpg
  • newsbanner42.jpg
  • newsbanner50.jpg
  • newsbanner11.jpg
  • newsbanner32.jpg
  • newsbanner25.jpg
  • newsbanner44.jpg
  • newsbanner22.jpg
  • newsbanner28.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Alarmerende mangel på unge med en teknisk uddannelse  

Af Jette Mølholm, programchef KEA Teknik, Jenny N. Braat, adm. direktør, Danske Maritime, LO-sekretær Ejner K. Holst og Tina Voldby, Underdirektør TEKNIQ.

Hvis vi skal have del i opsvinget, kræver det, at endnu flere unge får øjnene op for de tekniske uddannelser, som uddanner til en branche med nul ledighed og opgaver, der spænder fra tablets og dansk design til tankskibe og droner.

Mor er den bedste i verden – som regel. For flere undersøgelser viser, at mor ofte anbefaler poderne først at tage en studentereksamen og siden universitetet. 
Og det på trods af, at jobmulighederne og fremtiden i høj grad ligger et andet sted. Vi har nemlig et glødende arbejdsmarked, som skriger på kvalificeret arbejdskraft med praksisnære uddannelser i rygsækken. Næsten ligegyldig hvilke af de tekniske brancher, du dykker ned i, mangler de dygtige hoveder og hænder på alle niveauer – fra installation til produktudvikling.

Teknik er også ’noget med medier’
Selvom ansøgertallet til erhvervsakademierne igen i år slog rekord, kan vi konstatere, at det private erhvervsliv efterspørger endnu flere – især på de tekniske uddannelser. Men hvad nu, hvis man bare gerne vil ’noget kreativt’ og ’noget med medier’? Svaret er, at så er de tekniske uddannelser det helt rigtige. Mange tror, at teknik er noget meget, meget svært og meget, meget kedeligt. Men i dag er teknik en forudsætning for design og en forudsætning for produktion. Selv de kreative brancher er styret og vil i endnu højere grad blive styret af teknik.

Stort set alt i vores hverdag er i en eller anden grad blevet automatiseret og baseret på teknik. Fra vores smartphone til morfars høreapparat, som håndteres via en app og selv kobler sig til fjernsynet trådløst. Vi taler om velfærdsteknologi, og selv vores smykker er blevet digitale.

Så jo, blandingen af mekanik, it og innovation er i dén grad spændende. Kig dig omkring, der hvor du sidder lige nu – stort set alt er designet, produceret og fungerer ved hjælp af teknik.
Her og nu kan manglen på kvalificeret arbejdskraft på nogle felter afhjælpes med efteruddannelse, men den lange bane kræver, at flere uddanner sig ikke blot på universiteterne, men også på erhvervsakademierne.

Hvis vi skal sikre Danmarks fortsatte succes og velfærd, har vi brug for mange flere unge, der kombinerer det teoretiske med en høj faglighed og vice versa. Når der mangler folk med tekniske kompetencer, påvirker det stort set alle brancher. Og udvikler vi ikke vores egne teknologiske platforme og løsninger bliver det andre – ikke os – der behersker teknologien og får vækst og velstand ud af den.
Vores velstand er derfor på spil – Danmark lever af eksport, og produktionen står for 45 procent. Så uden den, intet velfærds-Danmark.

Ærgerlig showstopper
Et eksempel er det maritime område, hvor den vækst, vi ved kommer, risikerer at gå udenom Danmark, fordi vi ikke har tilstrækkelig arbejdskraft. Og eftersom der er tale om et eksporterende erhverv, betyder det færre penge i statskassen. Vi ved, vi skal igennem en grøn omstilling – det kræver også flere folk med tekniske kompetencer. Vi ved, at virksomhederne i stigende grad trækker deres outsourcing tilbage til Danmark blandt andet på grund af nye tekniske løsninger.

Vi kan altså fastholde arbejdspladser i Danmark ved at automatisere og opgradere på teknik. Men igen kræver det, at flere tager en teknisk uddannelse som fx automations-, energi- eller produktionsteknolog. En virksomhed som MAN Diesel har 2.000 mennesker ansat i Danmark, heraf 700 alene til at udvikle store skibsmotorer.

Viden har værdi, når den omsættes
Vi troede, at vi kun skulle være et videnssamfund. Men det er altså svært at have et nært forhold til et samlebånd i Kina, og hvis vi ikke kan afprøve nye ideer nemt og hurtigt, mister vi afgørende viden. Viden skal holdes i spil. Og kender du ikke til praksis og har haft fingrene nede i processen, så mangler der et led i innovationsprocessen. Ja, vi skal konkurrere på viden – men viden er ikke begrænset til intellektuel videnskab.

Vi er i underskud af dygtige og kompetente folk med tekniske uddannelser over hele linjen. Teknisk ekspertviden kombineret med en faglig føling er det, der sikrer, at processerne, fejlfindingen og produktudviklingen bliver optimal.Det er en forældet tankegang, at man enten arbejder med hænder eller hoved. I dag gælder det om, at medarbejderne og virksomheden mestrer begge dele. Det er hånd- og hovedværk. Viden i samspil med og forankret i praksis.

Begreberne skal støves af
Hele håndværkerbegrebet trænger til at blive støvet af og sat ind i 2014. Det er ikke længere en modsætning til at bruge hovedet. Fremtiden er en pipeline, hvor du i princippet kan begynde som arbejdsdreng og slutte som ph.d. I dag er der eksempelvis få skibsværfter tilbage i Danmark, men til gengæld er de mere specialiserede, og ud af de gamle værfter er der sprunget en række teknologivirksomheder, som kan levere alle de komponenter, der skal bruges ombord på et moderne skib.

Vi er sprunget et led op i fødekæden så at sige, fra dem der byggede, til at være dem, der varetager det mere krævende og tekniske arbejde. Det samme gør sig gældende med for eksempel Apple – de samler heller ikke telefonerne selv. De designer og udvikler.

Mange unge og ikke mindst deres forældre har haft en forestilling om, at tog du en faglært uddannelse, så var du for evigt stavnsbundet til det lokale smedeværksted. Men i dag er karrievejene mangfoldige – både i og uden for Danmark – og der er et hav af fleksible muligheder for at læse videre. Ikke mindst på et erhvervsakademi. Med fuld beskæftigelse, god løn og vigtigst af alt: spændende opgaver, der gør en forskel i alle menneskers hverdag. 

Tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934