• newsbanner60.jpg
  • newsbanner5.jpg
  • newsbanner38.jpg
  • newsbanner18.jpg
  • newsbanner20.jpg
  • newsbanner31.jpg
  • newsbanner1.jpg
  • newsbanner57.jpg
  • newsbanner32.jpg
  • newsbanner55.jpg
  • newsbanner22.jpg
  • newsbanner42.jpg
  • newsbanner28.jpg
  • newsbanner51.jpg
  • newsbanner49.jpg
  • newsbanner10.jpg
  • newsbanner9.jpg
  • newsbanner21.jpg
  • newsbanner13.jpg
  • newsbanner47.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Der har været en høj aktivitet og gode penge at tjene i den danske værftsindustri de seneste år. Det viser Jern & Maskinindustriens analyse af branchen, som blev offentliggjort den 6. november 2015.

De nyeste regnskabstal fra værfterne giver en samlet indtjening, der fra 2013 til 2014 går frem med svimlende 125 procent, fra 37,4 mio. kr. til 84,3 mio. kr., og 10 ud af 14 aktører havde fremgang.

I øjeblikket udfordres de danske værfter af en drastisk nedgang i Nordsøen. Nedgangen er en konsekvens af, at olieprisen er faldet markant siden sommeren 2014. Den lave aktivitet i Nordsøen har også den konsekvens, at de norske værfter har masser af ledig kapacitet.

Fiskefartøjer er et marked i vækst

De store fiskefartøjer tjener penge i øjeblikket. Fiskepriserne er høje, og der er masser af efterspørgsel. Det betyder, at fiskeriet er en pengestærk branche, der investerer både i nybygninger, ombygninger og reparationer.

”Specialfartøjer og herunder pelagiske fiskerifartøjer (store skibe til fiskeri efter stimefisk som makrel og sild, red.) er et af de områder, hvor man helt klart ser en vækst, og hvor de danske værfter er utroligt konkurrencedygtige,” siger Jenny N. Braat, adm. direktør hos Danske Maritime til bladet.

Karstensens Skibsværft i Skagen står stærkt i nybygninger af pelagiske fiskefartøjer, og en række af de danske reparationsværfter har opgaver på de store trawlere. Hirtshals Yard er hovedentreprenør på ombygninger, reparationer og service. Fiskerfartøjer er også er et segment, der fylder i ordrebøgerne hos Orskov Yard – cirka 15-20 procent af omsætningen – og det er hovedsageligt danske fiskeskibe, skriver Jern & Maskinindustrien.

Se udvalgte tal herunder og læs hele analysen hos Jern & Maskinindustrien

 

Resultat før skat (mio. kr.)

2012

2013

2014

Fayard A/S

15,1

40,6

54,5

Orskov Yard A/S

26,2

28,0

39,6

A/S Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri

-7,9

4,6

10,5

Karstensens Skibsværft (KDK Holding ApS)

22,7

11,2

7,9

Søby Værft A/S

-5,3

1,6

4,1

Esbjerg Shipyard A/S

1,6

4,3

2,4

Hirtshals Yard A/S

-

1,0

2,4

A/S Grenaa Skibsværft

-1,3

0,1

0,6

Petersen & Sørensen Motorværksted A/S

5,3

-9,4

0,4

Tuco Marine Group*

1,4

1,3

0,4

Assens Skibsværft A/S

3,0

-6,9

0,1

Marstal Værft A/S

-4,5

-3,0

-1,9

Faaborg Værft A/S

4,4

-1,5

-9,1

Danish Yachts A/S

-72,7

-34,5

-27,6

* Sammenlagte tal for Tuco Group, Tuco Yacht Værft, Tuco Composites ** Hirtshals Yard har kun udgivet to regnskaber. 

Tallene fra 2013 dækker over 16,5 måneder Note: Flere aktører har lukket bøgerne for 2014/15, men endnu ikke udsendt nye årsrapporter.

Kilde: Jern & Maskinindustrien, 6. november 2015

 

 

 

« Flere nyheder eller tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934