• newsbanner49.jpg
  • newsbanner38.jpg
  • newsbanner56.jpg
  • newsbanner57.jpg
  • newsbanner39.jpg
  • newsbanner16.jpg
  • newsbanner28.jpg
  • newsbanner15.jpg
  • newsbanner52.jpg
  • newsbanner4.jpg
  • newsbanner35.jpg
  • newsbanner12.jpg
  • newsbanner21.jpg
  • newsbanner25.jpg
  • newsbanner40.jpg
  • newsbanner23.jpg
  • newsbanner44.jpg
  • newsbanner20.jpg
  • newsbanner2.jpg
  • newsbanner27.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Warning: mysql_query(): Unable to save result set in /home/danskemaritimev2/public_html/libraries/joomla/database/database/mysql.php on line 534

Warning: mysql_query(): Unable to save result set in /home/danskemaritimev2/public_html/libraries/joomla/database/database/mysql.php on line 534

Ballastvand venter stadig på ratifikation

I november 2015 blev ballastvandskonventionen tiltrådt af yderligere et antal stater, og fra IMO forlød det, at der kunne være tale om, at den længe ventede konvention nu endelig ville træde i kraft.

Spændingen var høj. Danske Maritime havde henover nogen tid håbet, at tiltrædelsesprocessen kunne ende i 2016, og at ikrafttræden derfor kunne forventes i 2017, men nåede den samlede tilsluttede tonnage i november 2015 højt nok op, ville man kunne se konventionen træde i kraft i 2016. 

Men det viste sig at det ikke var helt nok. Der er nu 34,56 procent af verdens tonnage, der har tilsluttet sig, så der mangler blot 0,44 procent. Det ville f.eks. Filippinerne eller en række andre lande med små flåder kunne dække.
”Når det sker, så bliver der travlt. I de første fem år skal tusindvis af skibe have efterinstalleret et anlæg, og der bliver rift om de anlæg, der også accepteres i USA. Nogle skibsredere vil sikkert overveje at fremskynde en dokning, hvis det kan give dem længere frist til at få installeret et ballastvandsanlæg, og det kan overgangsordningen faktisk åbne mulighed for,” siger underdirektør Michael Prehn, Danske Maritime.


Andre, der får travlt, er juristerne. De lande, der endnu ikke har ratificeret, skal til at gøre det. Når konventionen er på plads, bliver det nødvendigt at kunne udstede de certifikater, den kræver, og det kan jo kun deltagerne.
Samtidig skal de lande, der allerede har regler på plads, sikre sig, at deres love svarer til den aftalte overgangsordning.


”Det kan jo godt blive lidt snært med tiden, da teksten til overgangsordning ikke er færdigredigeret. Det er forhåbentlig noget, der sker i år. Hvis de enkelte lande hver skal ændre deres regelsæt inden IMO har en ny tekst, kan der godt blive lidt forvirring,” vurderer Michael Prehn.
Det havde været noget nemmere, hvis den overgangsordning, der blev aftalt i selve konventionen, også var den der blev gennemført.


”Nu har man i stedet måttet aftale, at konventionen ikke skal håndhæves alt for nidkært i starten, og vi har fået lidt afvigende regler i USA i forhold til resten af verden. Men det ser da ud til, at der nu snart kommer en bremse på de invasive arter,” siger Michael Prehn.

Tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934