• newsbanner38.jpg
  • newsbanner37.jpg
  • newsbanner3.jpg
  • newsbanner33.jpg
  • newsbanner58.jpg
  • newsbanner43.jpg
  • newsbanner8.jpg
  • newsbanner18.jpg
  • newsbanner54.jpg
  • newsbanner22.jpg
  • newsbanner41.jpg
  • newsbanner20.jpg
  • newsbanner57.jpg
  • newsbanner9.jpg
  • newsbanner36.jpg
  • newsbanner47.jpg
  • newsbanner45.jpg
  • newsbanner60.jpg
  • newsbanner23.jpg
  • newsbanner19.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Warning: mysql_query(): Unable to save result set in /home/danskemaritimev2/public_html/libraries/joomla/database/database/mysql.php on line 534

Warning: mysql_query(): Unable to save result set in /home/danskemaritimev2/public_html/libraries/joomla/database/database/mysql.php on line 534

Behov for rammevilkår mod protektionisme

Af Jenny N. Braat, adm. direktør

Det var med glæde, at jeg i sidste uge kunne læse, at Dansk Folkeparti støtter en maritim montørordning, som både kan medvirke til at fastholde en række dygtige medarbejdere i den maritime industri og sikre innovationsevnen i Det Blå Danmark.

Se omtale i Søfart og ShippingWatch.

Den maritime industri har mange medarbejdere i hele Danmark, det maritime område er i vækst, og den danske maritime industri er stor ude i verden.

Desværre er der stigende interesse blandt andre lande ude i verden for at støtte udviklingen i deres egne nationale maritime industrier. Måske ikke så overraskende. Når man har fat i noget godt, vil andre gerne have fingrene i det.

Eksempelvis bliver det maritime erhverv i Sydkorea støttet massivt, og i Kina, som jeg netop har besøgt sammen med erhvervsministeren, har regeringen valgt den maritime industri som et af deres strategiske fokusområder med en målsætning om at øge markedsandelen inden for avanceret maritim teknologi til mellem 30 og 40 % af det globale marked.

De kinesiske virksomheder, som skal udvikle denne styrke, er statsligt ejede. Samtidig bliver de nationale rederier opfordret til at have mindst 70 % nationalt produceret udstyr på skibene.

Tyskland og Norge har meget favorable finansieringsordninger, som giver virksomhederne konkurrencemæssige fordele og gedigne forsknings- og udviklingsplatforme. I Norge har der netop været et politisk slagsmål om det norske søværns udbud af patruljefartøjer. Slagsmålet handler – til forskel fra her i landet – ikke, om de skal i EU-udbud, men om kravene til ny teknologi er høje nok.

Danske maritime virksomheder er dygtige og effektive og på forkant, og det skulle gerne forblive sådan.

Hvad der skal til, drøftes i disse dage i vækstteamet for Det Blå Danmark. Danske Maritime har foreslået en række tiltag, som gerne skal sikre den maritime industri i Danmark gode vækstbetingelser, herunder en maritim montørordning.

Jeg håber, at Folketingets medlemmer vil støtte op om de tiltag, som vækstteamet for Det Blå Danmark foreslår. For det vi har, vil andre også vil gerne have. Nemlig vores position som en af verdens førende maritime nationer med maritime virksomheder i topklasse og med stærke samarbejder på tværs. Den position kan en maritim montørordning være med til at værne om.

Tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934