• newsbanner14.jpg
  • newsbanner39.jpg
  • newsbanner55.jpg
  • newsbanner34.jpg
  • newsbanner59.jpg
  • newsbanner40.jpg
  • newsbanner3.jpg
  • newsbanner36.jpg
  • newsbanner53.jpg
  • newsbanner20.jpg
  • newsbanner29.jpg
  • newsbanner52.jpg
  • newsbanner44.jpg
  • newsbanner7.jpg
  • newsbanner57.jpg
  • newsbanner26.jpg
  • newsbanner18.jpg
  • newsbanner28.jpg
  • newsbanner1.jpg
  • newsbanner13.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Warning: mysql_query(): Unable to save result set in /home/danskemaritimev2/public_html/libraries/joomla/database/database/mysql.php on line 534

Warning: mysql_query(): Unable to save result set in /home/danskemaritimev2/public_html/libraries/joomla/database/database/mysql.php on line 534

Canada udfaser told på køb af skibe 

Den nye frihandelsaftale mellem EU og Canada vil gøre det nemmere at sælge nybyggede skibe til Canada, når en toldsats på helt op til 25 procent bliver fortid. Men canadierne fastholder krav om "local content", når de selv bygger skibe.

Danske skibsværfter kan se frem til bedre adgang til det voksende canadiske marked om nogle år, når frihandelsaftalen mellem EU og Canada får effekt.
Der er hen over sommeren arbejdet med at få flere tekniske detaljer på plads i aftalen, der politisk blev indgået i oktober.
Canada har besluttet at udfase tolden på skibe, der eksporteres fra EU-lande, fra 2016. Udfasningsperioden vil vare mellem tre eller syv år afhængig af skibstype, indtil tolden er helt væk.

Den canadiske told for skibe kan være helt op til 25 procent, og det er usædvanligt højt, ikke mindst for et OECD-land som Canada, der samtidig er medlem af verdenshandelsorganisationen WTO. Inden for EU pålægges der ikke told på import af skibe fra tredjelande.

"Det betyder kort og godt, at det bliver betragteligt billigere for kunder i Canada at aftage skibe bygget på danske værfter, og det er godt nyt for hele den danske maritime industri," siger Jenny N. Braat, adm. direktør for Danske Maritime.

Canadierne vil dog sandsynligvis fortsat kunne håndhæve handelsbarrierer, der tilgodeser nationale leverandører, når der skal bygges nye skibe i landet.

"Desværre ser det, som vi hører det, fortsat ud til, at Canada fastholder kravet om "local content". Det betyder, at der i et skib bygget i Canada skal være en vis procentdel, som stammer fra lokale canadiske producenter. Den form for handelshindringer vil vi arbejde for at fjerne," siger Jenny N. Braat.

Canada står, sammenlignet med EU, for en ganske lille del af verdens samlede produktion af skibe. Når Canada er interessant for danske værfter og den øvrige danske maritime industri, skyldes det bl.a., at landet i juni 2010 lancerede en storstilet plan om at genoplive skibsbygning i Canada under navnet National Shipbuilding Procurement Strategy.

Det er kun skibe, ikke maritimt udstyr generelt, der er nævnt udtrykkeligt i teksterne om frihandelsaftalen mellem EU og Canada. Toldsatserne for maritime produkter generelt har haft et betydeligt lavere niveau og vil følge den generelle udfasning og fjernelse af tolden i lighed med produkter på andre områder.

Se aftalen fra 29. oktober 2013 her.

Canadiere besøger Danmark
Danmark får den 15.-16. september besøg af repræsentanter fra lokalregering og forsvarsindustri fra Nova Scotia. Canadierne er desuden interesserede i et muligt samarbejde om deltagelse i europæiske forskningsprojekter under Horizon 2020, især med henblik på: biodiesel, brandbekæmpelse og energirigtige slæbebåde, oplyser vicedirektør Michael Prehn, Danske Martime. Besøget vil finde sted hos Danske Maritime og en række maritime virksomheder.

Tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934