• newsbanner47.jpg
  • newsbanner56.jpg
  • newsbanner58.jpg
  • newsbanner43.jpg
  • newsbanner39.jpg
  • newsbanner9.jpg
  • newsbanner30.jpg
  • newsbanner60.jpg
  • newsbanner6.jpg
  • newsbanner40.jpg
  • newsbanner23.jpg
  • newsbanner3.jpg
  • newsbanner8.jpg
  • newsbanner38.jpg
  • newsbanner27.jpg
  • newsbanner13.jpg
  • newsbanner28.jpg
  • newsbanner51.jpg
  • newsbanner37.jpg
  • newsbanner54.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

 


Danske Maritime talte om vækst og montørordning på Ajour-konference

1.800 deltagere på maskinmestrenes erhvervskonference Ajour 2015 hørte Danske Maritimes formand Thomas S. Knudsens åbningstale om vækstmulighederne for den maritime industri.


Den maritime industri havde en hovedrolle på maskinmestrenes årlige erhvervskonference, Ajour 2015, som blev holdt 19.-20. november 2015. Åbningstalen blev holdt af Danske Maritimes formand Thomas S. Knudsen, der er CEO for MAN Diesel & Turbo. Han talte om betingelserne for vækst i Danmark.

”Væksten kommer. Udfordringen er, hvordan vi i Danmark får vores del af kagen,” sagde Thomas S. Knudsen blandt andet i sit oplæg til de 1.800 deltagende maskinmestre.

”Væksten kommer i kraft af et globalt stigende befolkningstal og et stort ønske i de mindre udviklede egne af verden om at opnå større velstand og velfærd. Det kræver verdenshandel og transport af varer. Halvdelen af verdens varetransport foretages til søs med skibsmotorer, som er designet og udviklet i Danmark hos MAN Diesel & Turbo. I det hele taget bidrager den danske maritime sektor markant til den globale søfart, hvilket ikke mindst skyldes et fremragende samarbejde mellem de forskellige danske maritime udstyrsproducenter.”

Behov for at uddanne flere
”Der skal uddannes flere maskinmestre. Det er en fremragende uddannelse. Men det er vigtigt, at uddannelsen opdateres og kan leve op til fremtidens teknologiske udfordringer. Blandt andet når det gælder udviklingen af skibsmotorer og de nye brændstoffer, som skal anvendes. Vi ser også krav til nye miljøteknologier, som gør fremtidens skibsfart mere teknologisk kompleks. De skærpede krav skal maskinmestre kunne håndtere ved at uddannelsen er i stadig udvikling. Så kan vi bruge endnu flere maskinmestre i fremtiden,” sagde Thomas S. Knudsen.

Behov for maritim montørordning
I et interview op til konferencen talte Thomas S. Knudsen også om behovet for en maritim montørordning – altså en skattelettelse eller skattefritagelse for rejsende medarbejdere i de internationale farvande.

”Vi har fokus på at stille vores montører, der arbejder om bord, og maskinmestrene, der arbejder med modifikationer på skibene, lige med den besætning, der er om bord. I MAN Diesel & Turbo har vi godt 300 ansatte med maskinmesterbaggrund, men hvis vi havde haft en montørordning, som supervisorerne kunne gå ind under, er det ikke urealistisk at sige, at vi havde været 150 flere. En montørordning vil også kunne skabe arbejdspladser på land”, sagde Thomas S. Knudsen.

Læs hele interviewet med Thomas. S. Knudsen i en artikel, der blev skrevet op til Ajour-messen:

http://ipaper.ipapercms.dk/MaskinmestrenesForening/Ajour/ThomasSKnudsen/


Se videoindslag med interview af Thomas S. Knudsen:

https://www.youtube.com/watch?v=QEs96M4Zfnc

 

 « Flere nyheder eller tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934