• newsbanner49.jpg
Afmeld
Log på

Danske Maritimes årsberetning 2013

Den danske maritime industri havde et godt år i 2013.

Ordretilgangen for nye skibe begyndte at stige og efterspørgslen efter retrofitløsninger steg mærkbart. De internationale konjunkturer er ved at vende, men der er stadig behov for, at Danmark fokuserer på at konsolidere de styrkeområder, herunder den maritime industri, hvor vi kan hævde os i den internationale konkurrence.

Regeringens Vækstplan for Det Blå Danmark har siden dens udgivelse i 2012 været et væsentligt omdrejningspunkt for Danske Maritime, og Foreningen deltager i en række aktiviteter afledt af vækstplanen. Vi ser frem til, at alle dens forslag gennemføres fuldt ud.

Danske Maritime har i 2013 arbejdet tæt sammen med en række maritime aktører om flere nye blå initiativer, hvoraf Danish Maritime Days er et af dem. Danish Maritime Days løber af stablen for første gang 6.-10. oktober 2014, og de vil bidrage til at cementere Danmark som Europas maritime centrum.

Arbejdet med INNO+ byder på nogle spændende muligheder for branchen, hvor en række udfordringer vil søges løst i samarbejde på tværs mellem leverandører, rederier, myndigheder og uddannelsesinstitutioner. Dette arbejde vil fortsætte ind i 2014 og medvirke til, at Det Blå Danmark og danske maritime virksomheder kan fortsætte med at være blandt de førende leverandører af højteknologiske og grønne løsninger i verden.

Et af Foreningens vigtigste fokusområder i 2013 har været virksomhedernes adgang til tilstrækkelig kvalificeret arbejdskraft. Manglen på kvalificeret teknisk arbejdskraft er et fortsat stigende problem for den danske maritime industri, hvilket er hæmmende for væksten. Det er vigtigt, at vi får rammebetingelser, som sikrer erhvervet kvalificeret arbejdskraft, således at arbejdspladserne og udviklingen kan blive i Danmark.

Desværre opnåede konventionen om behandling af ballastvand heller ikke i 2013 fuld tilslutning, og Danske Maritime har en stigende bekymring for, om IMO effektivt kan gennemføre og håndhæve de internationale reguleringer af maritime forhold.

Danske Maritime har i det forløbne år fortsat arbejdet for at skabe de bedste betingelser for den danske maritime industri. Danske Maritimes årsberetning 2013 giver et indblik i de mange spændende udfordringer og muligheder, den danske maritime branche havde i 2013. Den kan læses her.

Tilbage til nyhedsbrev

København