• newsbanner55.jpg
  • newsbanner9.jpg
  • newsbanner11.jpg
  • newsbanner21.jpg
  • newsbanner51.jpg
  • newsbanner27.jpg
  • newsbanner5.jpg
  • newsbanner1.jpg
  • newsbanner31.jpg
  • newsbanner40.jpg
  • newsbanner44.jpg
  • newsbanner41.jpg
  • newsbanner43.jpg
  • newsbanner45.jpg
  • newsbanner8.jpg
  • newsbanner47.jpg
  • newsbanner48.jpg
  • newsbanner22.jpg
  • newsbanner16.jpg
  • newsbanner46.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Daspos er et maritimt vækstmirakel

I 2017 har halvdelen af klodens krydstogtskibe et dansk anlæg til brandvarsling. Så har Daspos i Herlev holdt løftet om at gå stille med dørene om sit vilde vækstridt, der kom med en enkelt gigantordre.

Årets højest placerede fremstillingsvirksomhed i Børsens gazellekåring i slutningen af november var Daspos i Herlev. De blev tilmed nr. 14 på den samlede landsliste med 1.805 virksomheder.

Topplaceringen skyldes en forrygende vækst i bruttoresultat i perioden 2012-2015 på 1.137 procent. Men da den fine placering skulle fejres, blev Daspos overset af Børsen. Den maritime virksomhed blev slet ikke inviteret til avisens kåring. Stifterne måtte selv købe en billet, som de dog senere fik refunderet af avisen.

”Vi ville da godt have haft en håndfuld medarbejdere med som alle andre, men det er jo en sjov historie, som pudsigt nok passer godt med, at vi bevidst holder en lav profil indtil næste år,” siger Lars Gerner Lund, den 60-årige medstifter og COO for virksomheden.

Aftale om lav profil indtil 2017

Den lave profil skyldes en gigantordre for halvandet år siden fra verdens største krydstogtskoncern, Carnival Group med hovedsæde i Miami. Der er lidt over 200 store krydstogtskibe i verden, og halvdelen ejes af denne gruppe, som tæller Carnival Cruise Line, Princess Cruises, Holland America Line, AIDA, Costa Cruises, P&O m.fl.

”Det blev en del af aftalen med Carnival, at vi ikke gør meget ud af at markedsføre os og søge nye kunder ude i verden, indtil vi har afsluttet leverancen til de 100 krydstogtskibe. Det var deres betingelse for at give sig i kast med en så lille virksomhed, at vi kunne koncentrere os om dem, og samtidig har vi jo udviklet produktet i samarbejde med dem,” siger 55-årige Torben Jørgensen, den anden medstifter og CTO i virksomheden.

Daspos’ olielækagesporingsanlæg LAS-10 kan som noget enestående forudsige risikoen for brand, før den opstår. Det gør det ved at snuse efter kulbrinter i form af olie- og gasdampe.

Vil ikke sælge til kapitalfolk

Rygtet om succesvirksomheden i Herlev er dog gået forud, og stifterne bliver løbende kontaktet af alt fra internationale kapitalfonde til katalogsælgere.

”Men vi vil ikke sælge virksomheden. Og da slet ikke til folk, der kun kommer med kapital. Vi er dog på udkig efter ”kloge penge” i form af en strategisk partner, der kan bistå os med salgsindsatsen, når vi til næste år intensiverer salget til nye kunder, for eksempel til færger og supplyskibe, for hvem sikkerhed eller optimeret driftsøkonomi går forud for alt andet, og vi har løbende dialog med flere virksomheder,” siger Lars Gerner Lund.

Opfundet efter løs ide fra Maersk

Brandvarslingsanlægget (LAS-10 Leakage Alarm System) blev opfundet ved et tilfælde. Ideen blev født, da Torben Jørgensen, der er maskinmester, havde en opgave for Maersk.

”De spurgte, om det anlæg, jeg stod med og som kunne forudsige risikoen for brand i motorens krumtaphus, kunne installeres som varslingsdetektor i det åbne maskinrum. Det sagde jeg egentlig ja til, men det kunne anlægget slet ikke, så det blev en fiasko. I stedet gik jeg i tænkeboks, og i dialog med velvalgte tekniske chefer fra det maritime miljø endte vi op med vores nuværende anlæg, som jeg byggede og loddede hjemme i garagen,” fortæller Torben Jørgensen.

Gennem sit netværk med Maersk, Scandlines og andre rederier fik han testet sit produkt. Det første anlæg var med på Oslofærgen, og derefter indløb bestillinger fra danske rederier. I dag er brandvarslingsanlægget installeret i de seneste års nybygninger fra Maersk Supply og Svitzer samt hele Esvagt- og Scandlinesflåden

Tæt på økonomisk vuggedød

Økonomisk har virksomheden været tæt på vuggedøden flere gange. Efter at have udviklet på ideen i et par år og fået godkendt et produkt på Teknologisk Institut i Aarhus, blev Daspos stiftet i 2010.

Pengene kom fra friværdi i stifternes huse. Torben er gift med Lars’ søster, så de er svogre. De havde længe talt om at gå fra ide til virkelighed.

Et godt produkt var ikke nok. Der var behov for kapital, det stod ganske klart. Samlede de deres kræfter og kompetencer, mente de dog nok, at de selv kunne etablere en forretning med udgangspunkt i denne opfindelse. De valgte derfor i 2010 at etablere firmaet sammen, at frasige sig de ellers faste indtægter som ansatte.

At vejen til kapitalfremskaffelse ville blive så belagt med så mange forhindringer, som det gjorde, kom alligevel bag på iværksætterne, fortæller de og giver et par eksempler:

- Hos et offentligt innovationsmiljø fik vi tilbudt 1,6 millioner kroner mod at afgive 40 procent ejerskab og formandsposten i bestyrelsen samt et krav på 20 procent forrentning af den investerede kapital. Vi ville med et sådan ”tilbud” med offentlige midler have tabt firmaet inden for få år.
- Så gik vi til Vækstfonden, men uden held, for vi var endnu ikke i et vækstforløb.
- Vi kunne heller ikke få vækstkaution, hvor staten garanterer 75 procent af et banklån, fordi banken selv skulle garantere for de sidste 25 procent uden pant, og det ville de ikke.
- Vi endte med et almindeligt lån hos daværende Amagerbanken til en høj rente. Men banken gik konkurs, så den driftskredit, vi havde fået lovning på, når udviklingsforløbet var færdigt, og den egentlige drift skulle igangsættes, kunne vi ikke få hos BankNordik, som siden overtog Amagerbanken.
- I stedet måtte vi tømme vores egne lommer, vores personlige pensioner, som vi hævede, betalte 60 procent i skat af, og satte de øvrige 40 procent ind som kredit og finansiering i virksomheden.

Strategi om kun at vokse ved egenfinansiering

”De eneste i hele forløbet, som reelt har hjulpet os, er Den Danske Maritime Fond, der har ydet os rentefrie lån, hvilket vi er yderst taknemmelige for,” siger Lars Gerner Lund.

Stifterne påpeger, at de mildt sagt fået berøringsangst med offentlige såkaldte støtteordninger, der efter deres mening langt hen ad vejen mest har interesse i at retfærdiggøre behovet for deres egen eksistens, ligesom de ikke giver voldsomt meget for bankernes vilje til at samarbejde om finansiering af fremtidens potentielle vækstvirksomheder, set i lyset af den manglende interesse, bankerne har vist dem.

”Vores strategi er derfor blevet, at vi kun ønsker at vokse med den hastighed, som vi selv kan finansiere, desværre,”siger Lars Gerner Lund.

Rundet 7,5 mio. kr. i overskud før skat i 2015

I dag er pensionerne på plads igen, og staten har på den måde delvist fået betaling endnu en gang for det indsatte pensionsbeløb, fortæller de.

Daspos forlod de røde tal i 2012 og har siden haft et overskud og vækst. Året 2015 endte således med et overskud før skat på cirka 7,5 millioner kroner, hvilket blandt andet resulterede i den høje placering blandt årets gazeller. I 2016 bliver der lagt yderligere til over hele linjen, oplyser de.

Strategi om tætte underleverandører

Daspos i Herlev består af ni medarbejdere inkl. stifterne samt en bestyrelse på to mand. Arbejdet med printkort, produktion, software, salg og service har fra starten været lagt ud til underleverandører her i landet og ude i verden, så den totale arbejdsstyrke tæller i alt 25-40 mand, afhængig af de aktuelle opgaver.

”Vi har ingen ambitioner om at vokse os store som en virksomhed med mange ansatte, men vi har en betydelig vækstambition, så vi forventer at fortsætte med vores hidtidige strategi om at anvende samarbejdspartnere,” siger Lars Gerner Lund.

LAS-10 kan lugte ildebrand, før den opstår

LAS-10 er udviklet til større og mindre maskinrum til at forhindre eller forudsige, at risikoen for en brand eller eksplosion er under opsejling.

Systemet kan opdage en brand, før den opstår, med et patenteret koncept, der består af en elektronisk gassensor i kombination med differenstrykmålinger.

To ud af tre brande om bord på skibe opstår i maskinrummet. Derfor er det vigtigere at forebygge risikoen for, at brand opstår, fremfor at være verdensmester i at slukke ildebrande, påpeger stifterne.
Et system af sensorer ”sniffer” og kan detektere selv meget små gasudslip eller oliedunster i forhold til normalatmosfæren i området.

Typisk ophænges mellem to og 24 sensorer på et skib, der igen forbindes til eget centralt kontrolsystem.

Det kan kobles til tv-moniteringssystemer, så en alarm kan kombineres med visuel kontakt til pågældende område.

Tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934