• newsbanner59.jpg
  • newsbanner40.jpg
  • newsbanner52.jpg
  • newsbanner26.jpg
  • newsbanner12.jpg
  • newsbanner20.jpg
  • newsbanner6.jpg
  • newsbanner43.jpg
  • newsbanner10.jpg
  • newsbanner9.jpg
  • newsbanner27.jpg
  • newsbanner2.jpg
  • newsbanner57.jpg
  • newsbanner16.jpg
  • newsbanner48.jpg
  • newsbanner23.jpg
  • newsbanner15.jpg
  • newsbanner45.jpg
  • newsbanner1.jpg
  • newsbanner34.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

De første smedelærlinge parat til den maritime industri

Jobfunktionerne i værftsindustrien har de seneste år ændret sig, og for at sikre kvalificeret arbejdskraft skal uddannelserne følge med. De første maritime smede er allerede startet på Syddansk Erhvervsskole.

Et nyt speciale på smedeuddannelsen har set dagens lys som konsekvens af, at arbejdsopgaverne har ændret sig fra produktion af nye store skibe til reparation og vedligeholdelse af mindre skibe. 

Uddannelsen tager i alt fire år og sikrer, at de udlærte både har smedefaglige kompetencer og de særlige kompetencer, der er nødvendige for at arbejde med skibe. 

Syddansk Erhvervsskole er den første, der er i gang med at uddanne maritime smede. Steen Nielsen, der er afdelingsleder for smede- og industriteknik på Syddansk Erhvervsskole fortæller:

”I august startede det første hold smede, der har haft mulighed for at vælge det maritime speciale. To af eleverne er allerede i gang – den ene har fået en uddannelseskontrakt med en virksomhed, og den anden er tæt på.”

Brug for at ansætte lærlinge
For at få uddannet dygtige maritime smede, er der brug for, at de relevante virksomheder investerer i uddannelsen gennem ansættelse af lærlinge. Hver organisation er repræsenteret i det faglige udvalg, der har udviklet specialet.

”Virksomhederne i den maritime industri kan få meget ud af at ansætte en maritim smedelærling, fordi der er nogle helt andre kompetencer i spil end hos eksempelvis en almindelig klejnsmed. Specialet er bygget op om det maritime, der giver en helt unik viden om skibe og maritimt udstyr,” lyder det samstemmende fra Finn Kyed, Arbejdsgiverne, Per Påskesen, Dansk Metal og Lone Folmer Berthelsen, DI.

Hos Danske Maritime bakker adm. direktør Jenny N. Braat fuldt op om den nye uddannelse.

”Den maritime industri har brug for dygtige og kompetente medarbejdere. Det er derfor vigtigt løbende at tilpasse og forbedre de maritime uddannelsestilbud, så de opfylder behovet hos virksomhederne. Danske virksomheder konkurrerer globalt, og vi skal have velkvalificerede medarbejdere på alle niveauer i organisationen. Derfor har vi aktivt deltaget i udviklingen af uddannelsen i nært samarbejde med Industriens Uddannelser”, siger Jenny N. Braat.

Fra skibstekniker til maritim smed
Steen Nielsen har sammen med det faglige udvalg for uddannelsen været med til at udvikle det nye speciale, der har overtaget dét, mange kender som skibsteknikeruddannelsen.

”Historisk set var der skibsbyggeruddannelsen, som så blev til skibsteknikeruddannelsen, men branchen har de seneste år ændret sig. Mange af de store værfter er lukket, og der har været brug for at nytænke uddannelsen. Med det nye fokus er en maritim smedelærling interessant for både offshore og værfterne,” siger Steen Nielsen.

Hvis virksomhederne vil ansætte en maritim smedelærling, skal tre ting være opfyldt:

  1. De skal godkendes som praktikvirksomhed (ansøg med det samme på industriensuddannelser.dk)
  2. De skal have en uddannelsesaftale med eleven 
  3. De skal have en uddannelsesplan, der beskriver de kompetencemål, som eleven skal opfylde i praktikken.

Læs mere i folderen Ansæt en maritim smedelærling

Tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934