• newsbanner47.jpg
  • newsbanner49.jpg
  • newsbanner60.jpg
  • newsbanner48.jpg
  • newsbanner41.jpg
  • newsbanner54.jpg
  • newsbanner6.jpg
  • newsbanner29.jpg
  • newsbanner37.jpg
  • newsbanner43.jpg
  • newsbanner5.jpg
  • newsbanner36.jpg
  • newsbanner21.jpg
  • newsbanner23.jpg
  • newsbanner32.jpg
  • newsbanner55.jpg
  • newsbanner10.jpg
  • newsbanner13.jpg
  • newsbanner24.jpg
  • newsbanner28.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Dette debatindlæg har været bragt i Jyllands-Posten den 11. januar 2016:

Af Per Jørgensen, formand for Maskinmestrenes Forening, og Jenny N. Braat, adm. direktør, Danske Maritime

Globalt er højtuddannede tekniske medarbejdere så eftertragtede, at de kunne arbejde døgnet rundt. I de kommende årtier vil der komme en markant jobvækst i den maritime industri, både på land og til søs, da verdenshandelen efter alle forudsigelser vil fordobles.

Den vækst kan gå Danmark forbi, hvis vi ikke får indført en maritim montørordning.

Danske virksomheder fravælger højtkvalificerede medarbejdere, som er uddannet på danske uddannelsesinstitutioner, fordi vores skattetryk presser lønomkostningerne så højt op, at virksomhederne mister konkurrenceevnen. Derfor går internationale ordrer tabt, og jobbene går i stedet til udlandet; til indiske, filippinske og kinesiske tekniske medarbejdere.

Men det er ikke bare arbejdet, vi mister. Den viden og erfaring, som arbejdet ude på skibene giver, er der brug for i virksomhederne, og den får de kun, hvis det er udsendte fra Danmark, der udfører arbejdet. I sidste ende kan vi risikere, at danske maritime virksomheder på grund af global konkurrence flytter virksomheder væk fra Danmark.

Det er et paradoks, at det danske samfund uddanner nogle af de mest kompetente tekniske specialister i verden, hvorefter det politiske niveau afviser at skabe rammevilkår, der gør det muligt at bruge dem. Regeringen lægger op til at flytte statslige arbejdspladser ud til hele landet for at sætte gang i hjulene. Den maritime branche ville kunne skabe vækst i hele Danmark også landdistrikterne, hvis rammevilkårene var i orden. Vel at mærke vækst og nye jobs i hele lokalområdet, ikke bare i vores branche.

Besætninger på skibe kan være omfattet af en såkaldt nettoløn-ordning. Det samme ønsker vi for de maritime montører, som med base i Danmark i danske virksomheder rejser ud i verden og udfører service på de samme skibe. Det vil koste et kortsigtet provenutab på 64 millioner kroner at redde 3.000 danske arbejdspladser og skabe 700 nye jobs.

Vi uddanner nogle af verdens bedste teknikere her i Danmark. Vi skal naturligvis bruge dem til at trække viden, vækst og velstand hjem til landet i stedet for at fastholde en beskatning, som medfører tabte ordrer og i sidste ende tabte jobs i stedet for skabte.

 « Flere nyheder eller tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934