• newsbanner19.jpg
  • newsbanner51.jpg
  • newsbanner55.jpg
  • newsbanner10.jpg
  • newsbanner35.jpg
  • newsbanner18.jpg
  • newsbanner53.jpg
  • newsbanner22.jpg
  • newsbanner20.jpg
  • newsbanner25.jpg
  • newsbanner32.jpg
  • newsbanner29.jpg
  • newsbanner48.jpg
  • newsbanner57.jpg
  • newsbanner8.jpg
  • newsbanner3.jpg
  • newsbanner54.jpg
  • newsbanner26.jpg
  • newsbanner52.jpg
  • newsbanner45.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Den maritime industri er en guldåre til vækst

Af Jenny N. Braat, adm. direktør, Danske Maritime

Den maritime industri er en guldåre med et vildt vækstpotentiale, der langt overstiger de fleste af landets andre store erhverv.

Der arbejder allerede 45.000 medarbejdere i cirka 1.000 maritime virksomheder og følgeerhverv. De producerer samlet for 88 milliarder kroner, hvoraf over 60 procent går til eksport.

Det kan blive til meget mere. Vi tabte kampen til asiaterne om at bygge store handelsskibe, fordi vi ikke kan konkurrere med kinesiske og koreanske lønninger. Vi har fortsat verdens største værft inden for dybhavsfiskefartøjer, og vi driver store reparationsværfter. Derudover har vi fokus på at designe skibene og bygge al den tekniske indmad. og det gør vi i stor stil.

Igennem de sidste 20-25 år er der sket en fuldstændig omkalfatring af den maritime industri. En strøm af maritime producenter har fyldt hullerne efter datidens enorme nybygningsværfter. Efterhånden, som de største værfter er lukket et efter et, er der dukket dusinvis af nye virksomheder op. Ofte startet af tidligere medarbejdere på værfterne.

Status i dag er, at de gamle værftsområder huser næsten lige så mange medarbejdere som før. De nye virksomheder omsætter for det samme, som værfterne gjorde. Deres overskud er til gengæld langt højere. Endelig – og det er her, guldåren ligger begravet – kan de nye virksomheders produktion ret hurtigt omstilles til at vokse.

Danmark er simpelthen kommet i en position, at vi forholdsvis nemt kan to- eller tidoble produktionen af de maritime produkter og serviceydelser. Det være sig maling, redningsflåder, marinekedler, røgrensere, ballastvandsystemer, trykmålere, brandslukningssystemer og design af skibe og motorer.

Vi er samtidig i en situation, at vi er bedre end de fleste til at opfinde og videreudvikle. Dansk maritim knowhow og dansk maritim innovation er i verdensklasse. Ikke mindst på grund af traditionsrige og forbilledlige samarbejder mellem staten, universiteter, værfter, rederier og maritime udstyrsproducenter.

Den gyldne vækstchance ligger i forlængelse af de prognoser, som verdens førende skibsbyggernationer her i sommer er kommet med. Prognosen siger, at der i de kommende 20 år vil blive bygget dobbelt så mange eller dobbelt så store skibe som hidtil. Det skyldes den helt enkle og anerkendte antagelse, at verdenshandlen vil blive fordoblet frem til 2035.

Endelig er vi beriget af, at der allerede sejler en historisk stor flåde på over 100.000 store skibe rundt på verdenshavene. De skal alle i større eller mindre grad have ny bundmaling eller udstyr, som mindsker energiforbruget eller udledningen af skadelige stoffer, eller teknologi som hjælper med at navigere eller administrere skibet bedre, eller som sikrer de ansatte, fragten og skibets eventuelle passagerer.

De fleste ved, at Danmark klarer sig fantastisk som søfartsnation. Mange tænker umiddelbart på gigantiske containerskibe og verdensomspændende rederier. Den maritime industri er under radaren for de fleste. Det er synd, for den repræsenterer det største antal danske arbejdspladser i Det Blå Danmark.

Tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934