• newsbanner57.jpg
  • newsbanner15.jpg
  • newsbanner6.jpg
  • newsbanner5.jpg
  • newsbanner34.jpg
  • newsbanner54.jpg
  • newsbanner11.jpg
  • newsbanner36.jpg
  • newsbanner51.jpg
  • newsbanner48.jpg
  • newsbanner1.jpg
  • newsbanner26.jpg
  • newsbanner18.jpg
  • newsbanner56.jpg
  • newsbanner33.jpg
  • newsbanner53.jpg
  • newsbanner59.jpg
  • newsbanner44.jpg
  • newsbanner39.jpg
  • newsbanner29.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

 


Det Blå Danmark - Vækst i vandkanten

Af formand Thomas S. Knudsen, Danske Maritime, formand Claus Jensen, CO-industri og Dansk Metal, og formand Claus V. Hemmingsen, Danmarks Rederiforening.

Danmark har brug for at gennemføre en blå vækstplan. Ikke i partipolitisk forstand, men en maritim vækstplan. Der er nemlig meget at hente. Både på det blå hav og med de maritime erhvervs store aktiviteter på land. Den årelange, brede politiske opbakning til, at Danmark skal være en førende maritim nation, kan dermed omsættes i praksis.

De to tidligere regeringer fremlagde vækstplaner, der havde som mål at gøre Danmark til Europas førende maritime nation med stigende dansk beskæftigelse og vækst til lands og til vands. Vi mener, at det er på tide at hæve ambitionsniveauet og stræbe efter, at Danmark skal være en af de globalt førende maritime nationer.

Det giver mening for medarbejderne og erhvervet, og det vil give mening for Danmark. Finansministeriets redegørelse fra 2014 var klar: Erhverv i hård international konkurrence har størst produktivitet. Det gælder netop rederier og maritim industri samt deres danske medarbejdere, der hver dag tager kampen op på udenlandske markeder i stedet for at arbejde på et beskyttet hjemmemarked. Danske rederier og udstyrsproducenter afsætter imponerende 75 procent af produktionen af varer og tjenester uden for landets grænser, og den maritime klynge står i dag for 25 procent af Danmarks samlede eksport.

Tal fra Søfartsstyrelsen viser samtidig, at hver beskæftiget i klyngen skaber dobbelt så meget værdi som gennemsnittet på det danske arbejdsmarked. Lønniveauet følger langt hen ad vejen med, og beskæftigelsen er fordelt over hele landet. Den maritime klynge bidrager altså i særlig grad til dansk økonomi. Trods aktuel overkapacitet på flere markeder er der al grund til at tro, at verdenshandelen vil fortsætte med at stige. Dermed vil efterspørgslen efter søtransport, maritimt udstyr og danske maritime kompetencer også stige, så langt øjet rækker.

Derfor kan vi kun støtte, at også den nuværende regering har øje for den maritime sektor som en vigtig dansk styrkeposition. Erhvervsministeren har annonceret en ny maritim vækstplan, som skal forankres bredt. Som repræsentanter for danske medarbejdere og virksomheder i den maritime klynge sender vi derfor en opfordring til regeringen. Lad os gå i gang med en blå vækstplan, der kan gøre os til en af de bedste maritime nationer med stigende vækst og stigende dansk beskæftigelse til lands og til vands. Vi har potentialet!

Indlægget er bragt i Berlingske den 26. november 2015

Tilbage til nyhedsbrev

 

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934