• newsbanner23.jpg
  • newsbanner41.jpg
  • newsbanner9.jpg
  • newsbanner42.jpg
  • newsbanner59.jpg
  • newsbanner8.jpg
  • newsbanner58.jpg
  • newsbanner34.jpg
  • newsbanner1.jpg
  • newsbanner32.jpg
  • newsbanner36.jpg
  • newsbanner25.jpg
  • newsbanner55.jpg
  • newsbanner60.jpg
  • newsbanner35.jpg
  • newsbanner28.jpg
  • newsbanner3.jpg
  • newsbanner33.jpg
  • newsbanner38.jpg
  • newsbanner31.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Dialogmøde mellem EU og Kina om globale udfordringer

Kina 800x600

Det sjette møde i EU-Kina skibsbygningsdialogen blev afholdt 28. marts 2017 i Beijing. Foruden repræsentanter fra det kinesiske ministerium for industri og informationsteknologi (MIIT) og Europa-Kommissionen deltog repræsentanter for industrien i både EU og Kina. Danske Maritime og en række af foreningens medlemsvirksomheder var repræsenteret på mødet.

Der var bred enighed om, at den globale skibsbygningsindustri fortsat slås med væsentlige problemer som fx overkapacitet, svag efterspørgsel, lave priser, finansieringsproblemer og vigende verdenshandel bl.a. som følge af handelsbarrierer og lokal protektionisme.

Redegjorde for tiltag

Både Europa-Komissionen og MIIT redegjorde på mødet for hvilke tiltag, der var indført for at undgå og bekæmpe overkapacitet og for at fremme en mere teknologisk avanceret skibsbygning. Kommissionen fremhævede bl.a. EU2020-dagsordenen og dens fokus på en bæredygtig markedsøkonomi samt EU's statsstøtteregler som den bedste ramme dels for en konkurrencedygtig skibsbygningsindustri uden overkapacitet, dels for fremme af teknisk avanceret maritim teknologi.

Som led i Kinas strategiske fokus på skibsbygning indgår sektoren bl.a. i industristrategien ’Made in China 2025’. Den overordnede ambition er at indhente det forspring, som ikke mindst europæiske lande som Danmark, Tyskland, Italien, UK og Norge besidder inden for mere avanceret maritim teknologi og skibsbygning. Inden 2020 er det ambitionen at øge Kinas globale markedsandel inden for avanceret maritimt udstyr og inden for offshoresektoren på henholdsvis 40 og 33 %.

Bekymret for Kinas ønsker om at holde andre ude

Hovedparten af skibsbygningsindustrien i Kina er statsejet, og der blev på mødet udtrykt bekymring for, at ambitionen i ”Made in China 2025” hvad angår skibsbygning og maritimt udstyr kombineret med den aktuelle krise i den kinesiske skibsbygningsindustri søges opfyldt ved hjælp af mere statsstøtte og ved hjælp af øget brug af local content krav over for udenlandske leverandører. Der blev fra europæisk side også fremhævet den manglende adgang europæiske virksomheder har til det kinesiske skibsbygningsmarked i forhold til kinesiske virksomheders adgang til det europæiske marked. Det gjaldt ikke mindst inden for investeringer, hvor der i udpræget grad var mangel på reciprocitet. Europæiske skibsværfter og maritime udstyrsproducenter er underlagt betydelige restriktioner i forhold til at foretage investeringer i Kina.

Genskabe balance i marked for skibsbygning

På mødet drøftede deltagerne også nye potentielle samarbejdsområder. Et af de områder, der blev diskuteret var, hvordan Kina og EU kunne bidrage til at genskabe balancen i det globale skibsbygningsmarked. På den ene side burde der skabes incitamenter for bygning af grønne og mere miljøvenlige skibe og på den anden side burde der skabes incitamenter, der fjerner såvel mere værftskapacitet i Kina som europæiske rederes interesse i at få bygget billig overskudstonnage. Et andet samarbejdsområde, der blev drøftet, var inden for grøn og mere energieffektiv skibsmotorteknologi.

Tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934