• newsbanner11.jpg
  • newsbanner20.jpg
  • newsbanner53.jpg
  • newsbanner5.jpg
  • newsbanner12.jpg
  • newsbanner49.jpg
  • newsbanner48.jpg
  • newsbanner43.jpg
  • newsbanner57.jpg
  • newsbanner36.jpg
  • newsbanner14.jpg
  • newsbanner19.jpg
  • newsbanner8.jpg
  • newsbanner47.jpg
  • newsbanner45.jpg
  • newsbanner25.jpg
  • newsbanner9.jpg
  • newsbanner27.jpg
  • newsbanner38.jpg
  • newsbanner4.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

FAYARD ombygger to nye Scandlines-færger

Scandlines og FAYARD indgik i sommer en kontrakt om at færdiggøre de to skibe, som er bygget på et tysk værft. Færgerne stikker for dybt i havnen i Gedser og skal gøres lettere, og værftet er i fuld sving med at rive de to øverste dæk af.

Det var en god sommernyhed for FAYARD og værftets medarbejdere, da det i juli blev offentliggjort, at det fynske værft skal gøre de to nye passagerfærger på ruten Gedser-Rostock klar til brug for Scandlines. "Det vil naturligvis have en positiv betydning for beskæftigelsen her i området det næste års tid," sagde FAYARDs adm. direktør Thomas Andersen.

Færgerne er bygget på et tysk værft i Stralsund, men de var blevet for tunge, så de ville stikke for dybt omkring Gedser Havn. Derfor skal de blandt andet gøres lettere.

To øverste dæk skal fjernes
Lige så snart det første skib var slæbt til kaj i Munkebo på Fyn, gik værftet i gang med det komplekse arbejde. Der skal udføres en del ombygninger for at reducere færgernes vægt med flere hundrede tons, så de med maksimal lasteevne kan sejle i det lave vand omkring Gedser. Listen af arbejde indeholder blandt andet følgende:

  • De øverste dæk (dæk 8 og 9) fjernes helt sammen med skorstenen
  • Størstedelen af dæk 7 inkl. broen fjernes – dæk 7 forkortes med 10-15 meter
  • Nyt og mindre dæk 8 med skorsten og bro i aluminium bygges op
  • Ny helikopterlandingsplads, master etc. med alt nødvendigt udstyr monteres
  • Hoveddieselgeneratoren fjernes
  • Scandlines' hybridsystem installeres
  • Scrubber, der reducerer udledningsgasser som svovl og partikler med mindst 90 procent, installeres
  • Nyt interiør og tekniske installationer monteres på dæk 7 og 8, så vidt muligt i letvægtsmaterialer
  • Nyt varme-, ventilations- og airconditionanlæg installeres
  • Hele kabelføringen udskiftes

De to nye færger skal i 2015 erstatte M/F Kronprins Frederik og M/F Prins Joachim, der i dag sejler på Gedser-Rostock. De to nye færger er specielt designet til ruten og tilbyder betydeligt mere plads, da de hver vil kunne medtage 1.300 passagerer og 480 biler eller 96 lastbiler mod den nuværende kapacitet på 977 passagerer og 210 biler eller 42 lastbiler.

Kilde: Pressemateriale Scandlines m.v.

Tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934