• newsbanner11.jpg
  • newsbanner12.jpg
  • newsbanner47.jpg
  • newsbanner29.jpg
  • newsbanner9.jpg
  • newsbanner42.jpg
  • newsbanner24.jpg
  • newsbanner41.jpg
  • newsbanner23.jpg
  • newsbanner38.jpg
  • newsbanner58.jpg
  • newsbanner1.jpg
  • newsbanner4.jpg
  • newsbanner10.jpg
  • newsbanner36.jpg
  • newsbanner6.jpg
  • newsbanner39.jpg
  • newsbanner2.jpg
  • newsbanner21.jpg
  • newsbanner30.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Fokus på maritim montørordning i pressen

I den forløbne måned har en række artikler i dags- og fagpressen sat fokus på behovet for at få en maritim montørordning på finansloven.

En række artikler i dags- og fagpresse har beskrevet, hvordan det koster flere tusinde arbejdspladser, hvis ikke en maritim montørordning kommer på finansloven.

Artiklerne har beskrevet, hvordan Folketinget ved at bevilge 64 mio. kr. kan opnå op mod 700 job inden for blot et år, og hvordan det samtidig bliver forhindret, at 3.000 nuværende job som maritime montører forsvinder over en årrække.

Vestergaard og MAN Diesel & Turbo ønsker innovation

I dagbladet Børsen begrunder teknisk direktør Peter Nørgaard i Vestergaard Marine Service i Frederikshavn det sådan:
”Det vil være med til at sikre, at vigtig viden ude fra skibene kommer hjem til de danske underleverandører til skibsindustrien.”

Det er fristende at erstatte dyre danske montører med langt billigere udenlandsk arbejdskraft. Men det er skidt for innovationsevnen, bekræfter Thomas S. Knudsen, CEO i MAN Diesel & Turbo til Børsen:

”De fleste innovationer udtænkes ikke i et elfenbenstårn herhjemme i Danmark. De fødes om bord på skibene. Derfor er det vigtigt at have en tæt kommunikation mellem montørerne om bord på skibene og vores konstruktører i Danmark. Vi har f.eks. udviklet nye smøreapparater til vores motorer, som er kommet ud af observationer om bord på skibene.”

Regeringen afviser, men DF og S vil have montørordning

Både skatteminister Karsten Lauritzen og finansminister Claus Hjort Frederiksen afviser umiddelbart forslaget i Børsen og på Finans.dk, mens Hans Kristian Skibby (DF) gerne vil arbejde for sagen. Til dagbladet Børsen siger han:

“Det er muligt, at andre erhvervsrelaterede initiativer må udskydes for at finde plads til montørordningen.” Hans Kristian Skibby har sendt ønsket videre til partiets finansordfører.

Folketingsmedlem Bjarne Laustsen (S) er enig og opfordrer i bladet Søfart regeringen til at se på sagen i forbindelse med finanslovsforhandlingerne. Han påpeger, at danske montører er dyrere at ansætte end deres udenlandske kolleger pga. det høje danske skatteniveau, og han argumenterer derfor for ordningen.

”Det vil være en god idé at ligestille danske montører med udenlandske, fordi vi kan se, at den danske montørordning er under pres, og det er vigtigt at bevare gode danske håndværkere, som rejser ud og gør et godt stykke arbejde på skibe rundt omkring i verden,” siger Bjarne Laustsen til Søfart.

Danske Maritime: Så kan vi hyre i stedet for at fyre

Jenny N. Braat, adm. direktør i Danske Maritime, holder dog fast i håbet om, at regeringen finder pengene i de nuværende forhandlinger.
Til Finans.dk siger hun:”De siger, at de har fundet 2,4 mia. kr. til erhvervslivet. At finde 2,464 mia. kr. er en marginal forskel, men til gengæld har det en kæmpe betydning.”

Jenny N. Braat sammenligner med Norge, hvor den maritime industri netop har fået en vækstpakke med forskellige ordninger til i alt 650 mio. kr. Den montørordning, som Danske Maritime foreslår, koster kun en tiendedel af det. Ud fra en statisk betragtning koster det 64 mio. kr. at indføre ordningen, men det er uden eventuelle dynamiske effekter, fremhæver Danske Maritime, der anslår, at en ordning vil skabe over 700 nye job og øge branchens omsætning med en halv mia. kr.

”Vi beder blot om vilkår i stil med dem, som de sejlende søfolk har. Det vil give virksomheder i den danske maritime industri mulighed for at hyre i stedet for at fyre. Det håber vi på, at Folketingets partier kan se fornuften i, når finansloven for 2016 nu skal forhandles på plads,” siger Jenny N. Braat til Søfart.

PureteQ: Holde tilbudsomkostninger nede

Henrik Pander er senior vice president i PureteQ i Svendborg, der har udviklet en ny såkaldt scrubber, der renser skibes udstødningsrøg for svovl. Han opfordrer i bladet Søfart også regeringen til at handle:

”Med en maritim montørordning vil vi kunne holde tilbudsomkostningerne nede på et minimum og forblive i det attraktive omkostningsniveau for vore kunder.”

 

 Tilbage til nyhedsbrev

 

 

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934