• newsbanner25.jpg
  • newsbanner34.jpg
  • newsbanner29.jpg
  • newsbanner14.jpg
  • newsbanner57.jpg
  • newsbanner11.jpg
  • newsbanner47.jpg
  • newsbanner15.jpg
  • newsbanner13.jpg
  • newsbanner54.jpg
  • newsbanner21.jpg
  • newsbanner1.jpg
  • newsbanner44.jpg
  • newsbanner51.jpg
  • newsbanner53.jpg
  • newsbanner49.jpg
  • newsbanner56.jpg
  • newsbanner60.jpg
  • newsbanner26.jpg
  • newsbanner59.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Forskelle i krav på fartøjer til havvindmøller skal afdækkes

Danske Maritime skal analysere forskelle i tekniske krav til fartøjer, der bruges til havvindmøller i landene omkring Nordsøen. Projektet skal hjælpe danske virksomheder på markedet og i sidste instans sænke prisen på at producere strøm.

Selv om danske, tyske og hollandske havvindmøller står ved siden af hinanden i Nordsøen, er der store forskelle på tekniske krav og industristandarder til skibe og udstyr på skibe, der bruges til at rejse møllerne og efterfølgende servicere dem.

De forskelle skal brancheforeningen Danske Maritime nu afdække og om muligt afhjælpe. Det sker i et 1-årigt projekt med støtte fra Den Danske Maritime Fond.

”De forskellige tekniske krav og standarder i landene gør det pivsvært at bygge skibe og udstyr såsom redningsflåder, der overholder uensartede regler i hele Nordsøen. Det fordyrer i sig selv opbygningen af nye havmølleparker og den løbende efterfølgende service, og det kan hindre dansk maritim industri i at levere på lige vilkår til andre lande. Det giver i sidste instans dyrere strøm og dårligere indtjening til vindoperatører og den danske maritime industri,” siger adm. direktør Jenny N. Braat, Danske Maritime.

Frem mod 2030 står kapaciteten af havvindmøller, alene i Nordsøen, foran en tidobling, så der er masser af givtige opgaver for den danske maritime industri, hvis virksomhederne kender de tekniske krav og kan drage fordele af dette kendskab.

”Når et skib, der rejser vindmøller, sejler, er det landenes søfartsmyndigheder, der sætter regler for sikkerhedsudstyr, medicinkister, arbejdsmiljø osv. Men i det øjeblik, at skibet sætter støtteben på havbunden, bliver de betragtet som landfaste, og så er det helt andre regler og krav for miljø, sikkerhed og arbejdsmiljø, som gælder. Og de er vidt forskellige fra land til land. Nu vil vi vurdere konsekvenserne af alle de regler og krav i forhold til markedsadgang og konkurrenceevne, og dernæst se på, om noget kan forenkles,” siger Jenny N. Braat.

Projektet er iværksat som opfølgning på den gennemgang af den nationale og internationale regulering af offshore-vindindustrifartøjer, som Søfartsstyrelsen bad klassifikations-selskabet DNV-GL foretage i 2015, og som afslørede et omfattende og komplekst billede af kravene den til denne forholdsvis nye branche.

Danske Maritime har forud for analysen sikret sig et tæt samarbejde med en række virksomheder, blandt andre Knud E. Hansen, Odense Maritime Technology, Hvide Sande Shipyard, DONG A/S og A2Sea. Analysen forventes klar i oktober 2017.

Tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934