• newsbanner39.jpg
  • newsbanner55.jpg
  • newsbanner35.jpg
  • newsbanner31.jpg
  • newsbanner8.jpg
  • newsbanner41.jpg
  • newsbanner50.jpg
  • newsbanner47.jpg
  • newsbanner3.jpg
  • newsbanner48.jpg
  • newsbanner15.jpg
  • newsbanner54.jpg
  • newsbanner18.jpg
  • newsbanner44.jpg
  • newsbanner16.jpg
  • newsbanner25.jpg
  • newsbanner32.jpg
  • newsbanner58.jpg
  • newsbanner9.jpg
  • newsbanner13.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

IMO-enighed om definition af industrielt personale på offshoreskibe

På et møde i sidste uge i den internationale maritime organisation (IMO) blev landene enige om definitionen på personer, der hverken er passagerer eller besætningsmedlemmer, men som er personale, der skal transporteres til og fra f.eks. vindmølleparker. Det vil hjælpe danske skibsværfter, der bygger specialskibe til mere end 12 personer ud over besætningen.

Der er snarlig udsigt til ensartede regler for skibsværfter, der bygger specialskibe med plads til mere end 12 personer ud over besætningen, som skal transportere service-personale til f.eks. havvindmøller.

I dag har lande forskellige regler. Hvis et skib har mere end 12 personer ud over besætningen, er det eksempelvis i Danmark og Frankrig en færge. Har et skib status af færge betyder det, at der påhviler det en længere række sikkerhedsforanstaltninger sat i forhold til et skib, der har status af fragtskib med plads til færre end 12 personer.

”Når reglerne er forskellige, betyder det, at værfter ikke kan bygge et skib, som umiddelbart kan anvendes til offshore-personale i forskellige lande, og det er meget upraktisk for særligt danske værfter, der bygger små og mindre hurtigtgående transportskibe til offshore-sektoren,” siger Michael Prehn, underdirektør i Danske Maritime.

Kyndigt teknisk personale

Michael Prehn deltog på et møde i skibsdesignkomiteen i den internationale maritime organisation (IMO) i sidste uge. Her blev IMO-landene enige om den definition, der fremover skal gælder for personer, der hverken er passagerer eller besætningsmedlemmer, men som er uddannet personale, der skal transporteres til og fra f.eks. vindmølleparker.

”De ’professionelle’ personer er jo uddannede og kyndige udi en række sikkerhedsforanstaltninger, som man ikke kan forvente af en almen passager på en færge. Det bør helt naturligt afspejles i de regler, der er for sikkerhed, og det er den proces, vi er i færd med,” forklarer Michael Prehn.

Afgørende skridt mod ens regler for skibe

”Denne ny enighed om en fælles definition er et helt afgørende skridt på vejen til fælles og ensartede regler for, hvordan søtransporten til og fra platforme og havvindmølleparker kan foregå,” siger Michael Prehn.

Nu skal de nye regler skrives ned og drøftes i medlemslandene, inden IMO’s sikkerhedskomite i starten af juni mødes igen for at gå videre i drøftelserne om definitionerne af, hvilke sikkerhedsforanstaltninger et skib som bruges til offshore-transport af teknisk personale skal overholde.

Tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934