• newsbanner36.jpg
  • newsbanner1.jpg
  • newsbanner60.jpg
  • newsbanner14.jpg
  • newsbanner43.jpg
  • newsbanner39.jpg
  • newsbanner10.jpg
  • newsbanner3.jpg
  • newsbanner29.jpg
  • newsbanner8.jpg
  • newsbanner2.jpg
  • newsbanner35.jpg
  • newsbanner26.jpg
  • newsbanner51.jpg
  • newsbanner42.jpg
  • newsbanner5.jpg
  • newsbanner49.jpg
  • newsbanner20.jpg
  • newsbanner47.jpg
  • newsbanner54.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

IMO’s miljøkomite vedtager polarkode og imødekommer First Movers på ballastvand

Polarkodens miljødel er blevet vedtaget, og der tages hensyn til First Movers i ballastvand-konventionen. De var de to mest betydende resultater af mødet i den internationale maritime organisations miljøkomite i London i midten af oktober.

Polarkodens miljømæssige dele blev vedtaget på mødet i IMO’s miljøkomite MEPC i London i forrige uge. Der udestår nu kun den formelle endelige vedtagelse af sikkerhedskravene i sikkerhedskomiteen til november 2014 og den formelle endelige vedtagelse af miljødelen i maj 2015. Koden kan herefter træde i kraft formentlig 1. januar 2017.

Med hensyn til ballastvand vedtog miljøkomiteen, at de rederier, der har investeret i nyt udstyr, ikke skal lide skade som følge af deres tidlige implementering.
Vicedirektør Michael Prehn, Danske Maritime, der deltog i miljøkomiteens møde, siger:

"De her takter fra IMO er noget helt nyt og helt på linje med Danske Maritimes tanker om at fremme First Movers. Det giver fuldstændig mening, at dem, der har købt og solgt noget typegodkendt, ikke skal straffes. Det typegodkendte skal ikke trækkes tilbage, selvfølgelig skal køberne have lov at bruge det i noget tid, men hvor længe et skib skal have status som ”grandfather”, er et spørgsmål. Vi skal passe på, at man ikke udvider den status længere end udstyret var beregnet til at holde.”

Han bemærker, at ballastvandbeslutningerne principielt er de rigtige, men at det går for langsomt.

Ballastvandkonvention mangler kun ok fra enkelte lande
Ballastvandskonventionen blev tiltrådt af Japan og Tyrkiet, hvilket bringer det samlede antal op på 43 stater, som repræsenterer 32,5% af verdens tonnage. 35% er påkrævet, før ballastvandkonventionen kan træde i kraft.

”Ikrafttrædelse vil kunne sikres ved ratifikation af Panama, Hongkong, Kina, Singapore, Grækenland eller Malta, eller ved at to af følgende lande ratificerer: Storbritannien, Isle of Man, Italien og Cypern. Da de fleste øvrige flagstater udgør mindre end 1%, kan det tage 5-10 andre ratifikationer, hvis ikke flere af de store flagstater ratificerer,” forklarer Michael Prehn.

IMO’s miljøkomite vedtog at justere på de krav, der stilles til ballastvandssystemer og vedtog en vejledning til havnestatskontrol. Dog vil den aftalte udskydelse af datoerne, som IMO’s Assembly vedtog i december 2013, fortsat gælde. Men den kan ikke formelt besluttes, før konventionen er trådt i kraft.

”Det betyder, at mange stater vil stå over for det problem, at deres lovgivning skal tilpasses til den tid,” vurderer Michael Prehn.

Tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934