• newsbanner27.jpg
  • newsbanner45.jpg
  • newsbanner37.jpg
  • newsbanner43.jpg
  • newsbanner54.jpg
  • newsbanner55.jpg
  • newsbanner40.jpg
  • newsbanner60.jpg
  • newsbanner39.jpg
  • newsbanner33.jpg
  • newsbanner12.jpg
  • newsbanner32.jpg
  • newsbanner2.jpg
  • newsbanner28.jpg
  • newsbanner7.jpg
  • newsbanner38.jpg
  • newsbanner51.jpg
  • newsbanner14.jpg
  • newsbanner25.jpg
  • newsbanner24.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Danske Maritime frygter, at ballastvandskonventionen forsinkes yderligere og først bliver klar i 2017. Det bliver klart på det kommende møde i IMO’s miljøudvalg, MEPC (Marine Environment Protection Committee), i denne uge, hvor mange emner er oppe.

Danske Maritime leder den maritime industris delegation møde i IMO’s miljøudvalg, MEPC (Marine Environment Protection Committee), i denne uge. Delegationen, som hedder CESA og repræsenterer værfter og udstyrsproducenter, består af to personer fra Danske Maritime samt flere virksomhedsrepræsentanter fra europæiske lande.

”Først og fremmest håber vi på, at der er flere stater, der har ratificeret Ballastvandskonventionen. Der mangler kun få procent af tonnagekravet, så der er nu en god chance for, at konventionen, som blev vedtaget af 73 lande i 2004, kan træde i kraft. Dog næppe før 2017! Det er efter devicen bedre sent end aldrig,” siger underdirektør Michael Prehn, Danske Maritime.

”I den forbindelse vil det måske kunne aftales mere nøjagtigt, hvordan man kan beskytte de 'first movers', der har udviklet disse renseanlæg til ballastvand, og de rederier, der har installeret og brugt dem, inden konventionen var helt på plads,” uddyber Michael Prehn.

Et andet spørgsmål, som skal vendes på mødet, er afgrænsningen mellem det lave brændstofforbrug, som den såkaldte EEDI-regel kræver, over for den sikkerhedsmæssigt nødvendige motorkraft, som skibe skal have for at kunne navigere sikkert også i dårligt vejr.

Sidste hånd på polarkoden

”Vi håber desuden, at der lægges sidste hånd på polarkoden, som dog stadig kan forbedres en del. Dette må nok desværre afvente nye forslag fra de involverede lande,” siger Michael Prehn.

Ellers er der en del rugbrødsarbejde, f.eks. hvordan skibe, der ikke opfylder lokale miljøkrav, kan sejle til værft for at blive opgraderet, fortæller han.

En del forslag fra især russisk side ligner forsøg på at udskyde allerede vedtagne tiltag. Danske Maritime vil som leder af CESA-delegationen fremhæve de tekniske forhold, der taler for at fastholde de afgørelser, IMO allerede har vedtaget.

Læs også artikel i ShippingWatch 

 

« Flere nyheder

 

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934