• newsbanner57.jpg
  • newsbanner9.jpg
  • newsbanner20.jpg
  • newsbanner10.jpg
  • newsbanner7.jpg
  • newsbanner8.jpg
  • newsbanner12.jpg
  • newsbanner33.jpg
  • newsbanner32.jpg
  • newsbanner59.jpg
  • newsbanner56.jpg
  • newsbanner27.jpg
  • newsbanner58.jpg
  • newsbanner39.jpg
  • newsbanner44.jpg
  • newsbanner3.jpg
  • newsbanner16.jpg
  • newsbanner41.jpg
  • newsbanner47.jpg
  • newsbanner5.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Pressemeddelelse om årsberetning 2014-2015

Maritim industri foran vækstboom: Skibsbygning i Europa fik vækst på 69 procent

Danske Maritimes årsrapport viser, at de europæiske skibsværfter i 2014 stormede frem med vækst i nye ordrer på 69 procent, mens de asiatiske værfter tabte terræn. Vækst i skibsbygning og udsigten til fordoblet verdenshandel er godt nyt for dansk maritim industri med 45.000 jobs.

Trods udsving i oliepriser og løbende usikkerheder om de globale rederiers indkøb af nye skibe og avanceret udstyr tegner fremtiden lys for den danske maritime industris 45.000 ansatte, der udgør 42 procent af de i alt 110.000 beskæftigede i Det Blå Danmark. Det viser tal i Danske Maritimes årsberetning, der blev offentliggjort på brancheforeningens årsmøde 20. maj 2015.

Den globale skibsfart forventes i 2030 at transportere dobbelt så meget gods som i dag. Det vælter ind med nye ordrer til europæiske skibsværfter, mens verdens suverænt største skibsbyggernationer Kina og Sydkorea har fået mindre at lave. De danske skibsværfter har del i det europæiske vækstboom, og væksten er også god for den øvrige del af den danske maritime industri, der designer skibe og motorer samt leverer avanceret udstyr og produkter til skibene.

Danske Maritimes årsberetning kan fortælle, at europæiske skibsværfter, som også omfatter de danske værfter, i 2014 oplevede en stigning på næsten 70 procent i nye ordrer. Hvor de nye ordrer på skibe, som løb ind i 2013, havde en værdi på 11,3 mia. dollars, var den samlede værdi på nye ordrer, der kom i bøgerne i løbet af 2014, på 19,1 mia. dollars.

"Europa – og dermed Danmark – vinder terræn, fordi det er specialskibene, som trækker væksten, frem for de mere simple, men store transportskibe. Specialskibe som fiskefartøjer, mandskabsfartøjer til offshore, færger og krydstogtsskibe er dyrere pr. bruttoton, fordi de indeholder langt mere specialudstyr, kræver mere knowhow og bliver fremstillet i mindre serier," siger adm. direktør Jenny N. Braat fra brancheforeningen Danske Maritime.

Der er cirka 1.000 virksomheder relateret til den maritime industri i Danmark. De omsætter for omtrent 88 mia. kr. årligt og bidrager med en bruttoværditilvækst på næsten 29 mia. kr. Det er omtrent 30 procent af bruttoværditilvæksten i hele Det Blå Danmark. Danmark er samtidig det land i EU, hvor den maritime produktion pr. indbygger er størst. Danske leverandørvirksomheder står for 7,4 procent af Europas maritime eksport, selv om vi blot står for 4,5 procent af de maritime jobs.

"Transportvæksten, kombineret med markant øgede, skrappe miljøkrav, giver danske virksomheder særligt gode vækstbetingelser, fordi vi netop er specialister i højteknologske designs og grønne løsninger til både nybygninger og sejlende skibe," siger Jenny N. Braat.

Hent hele årsberetningen her

Kontakt: Jenny N. Braat, adm. direktør, 24 82 26 65, eller kommunikationsrådgiver Kim Marquart, 40 87 78 69

« Flere nyheder

 

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934