• newsbanner35.jpg
  • newsbanner13.jpg
  • newsbanner53.jpg
  • newsbanner10.jpg
  • newsbanner57.jpg
  • newsbanner24.jpg
  • newsbanner60.jpg
  • newsbanner40.jpg
  • newsbanner5.jpg
  • newsbanner59.jpg
  • newsbanner6.jpg
  • newsbanner19.jpg
  • newsbanner52.jpg
  • newsbanner38.jpg
  • newsbanner36.jpg
  • newsbanner30.jpg
  • newsbanner16.jpg
  • newsbanner34.jpg
  • newsbanner12.jpg
  • newsbanner48.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Finans.dk bragte fredag eftermiddag nedenstående artikel:

Selv om der lige nu er heftigt pres på mange shippingmarkeder, især tørlast og containerfart, så regner de store skibsværftsregioner som Japan og Europa med vild vækst i nybygningen af skibe fremover.

I de kommende 20 år vil den gennemsnitlige årlige produktion af nye skibe være næsten dobbelt så stor som i de foregående 35 år, spår Kina, Sydkorea, Japan og Europa, der er de fire førende skibsbyggerregioner i verden.

Både Japan og Europa har prognoser, der spår om den nævnte fremgang, mens Kina og Sydkorea ikke har fremlagt nogen tal. På det årlige møde i ISFEM (International Shipbuilding Forecasting Experts Meeting) før sommerferien tilsluttede de sig de dog japanske og europæiske skøn.

Det skaber begejstring i den danske maritime industri, hvor man godt nok ikke længere for alvor har skibsværfter af betydning, men til gengæld er en stor udstyrsproducent og -leverandør til de asiatiske værfter.

"Konklusionen viser tydeligt, at der er global vækst i den maritime industri. Måske er der lidt usikkerhed behæftet, når man kommer helt frem til 2035, men der er ingen tvivl om, at der er vækst forude. Transportbehovet vil stige," siger Jenny N. Braat, adm. direktør i brancheforeningen Danske Maritime og siden 2008 formand for den europæiske delegation i ISFEM.

Hun mener, at det nu gælder om, at de danske virksomheder griber den vækst og ikke venter til, at løbet er kørt. Det gælder også for det politiske og diplomatiske system om at komme ind i kampen, da der kan gøres en del fodarbejde ude i verden.

"Regering og det offentlige Danmark kan hjælpe til. Dels med nogle nationale rammebetingelser, der sikrer lige konkurrencevilkår, og dels med at sikre markedsadgang, hvor der f.eks. i Kina kan være svær adgang, i Brasilien er det stort set umuligt at komme ind, mens Canada, som også er et relevant land, kræver 100 pct. tilstedeværelse, hvis man vil ind," siger hun.

Læs hele artiklen på Finans.dk eller ShippingWatch.dk 

Læs mere om prognosen hos Danske Maritime

« Flere nyheder

 

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934