• newsbanner30.jpg
  • newsbanner33.jpg
  • newsbanner46.jpg
  • newsbanner55.jpg
  • newsbanner42.jpg
  • newsbanner57.jpg
  • newsbanner36.jpg
  • newsbanner7.jpg
  • newsbanner16.jpg
  • newsbanner47.jpg
  • newsbanner8.jpg
  • newsbanner54.jpg
  • newsbanner49.jpg
  • newsbanner37.jpg
  • newsbanner18.jpg
  • newsbanner21.jpg
  • newsbanner34.jpg
  • newsbanner35.jpg
  • newsbanner3.jpg
  • newsbanner44.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Danish Maritime Technology Conference bød på 1. dagen den 26. oktober 2016 på flere inspirerende indlæg, blandt andet med en opfordring til at benytte ungdommens kundskaber til computerspil mere.

ABB Tomas ud med arme

Tomas Lagerberg, Manager Automation Technologies hos ABB, førte de flere hundrede deltagere rundt i mulighederne for at bruge tankesættet i computerspil mere i udviklingen af nye services.

ABB's Tomas Lagerberg fik de mange deltagere på Danish Maritime Technology Conference op af stolene med sit udsagn om at lade sig inspirere af computerspil i software til at styre og administrere skibe.

Anvend 'gamification'

"Vi taler mere og mere om en 'gamification' af arbejdspladsen. En ung mand vil kede sig halvt ihjel, hvis han skal indordne sig under de arbejdsformer, vi allesammen kender fra de sidste mange år. I stedet burde vi bruge ham på en måde, hvor han kan udnytte sine kompetencer og erfaringer, som han har fået ved at spille computer i tusindvis af timer," sagde Tomas Lagerberg og fortsatte:

"Problemet er, at vi ser på ham som et en, der har spildt sin ungdom på at spille computer. Vi burde hellere anerkende, at han er mester foran en skærm og kan agere og arbejde mange gange hurtigere end os, som ikke er vokset op med ny teknologi som en indarbejdet del af vores opvækst og daglige liv."

Uendelig stor datakraft

Eksemplet med den unge mand kom efter en gennemgang af, hvor meget datakraft, vi faktisk har fået til rådighed i løbet af lidt over ti år.

"Vi har i realiteten uendelige mængder lagerplads og computerkraft til rådighed hele tiden, også på farten, for eksempel med vores smartphones, som er enorme computere i sig selv. Og det er billigt som aldrig før. Selve den lave omkostning bliver det, der for alvor bliver drivkraften for den altomspændende digitalisering, som vi har talt om, og som nu skal blive virkelighed," sagde Tomas Lagerberg.

Spil sætter bruger i centrum

Teknologien er dog kun et værktøj. Det, den maritime branche skal udvikle, er ikke teknologi, men løsninger. Vel at mærke løsninger, der sætter brugeren - mennesket - i centrum, pointerede han.

Ved at tænke i computerspil, ikke mindst grafisk, bliver brugeren netop sat i centrum, påpegede han. Som eksempel viste han en vindmøllepark på en skærm. Møllerne står i et naturtro landskab. Som bruger kan man zoome ind på en enkelt mølle og få en statusrapport på den.

"Måden at anvende systemet på er ligesom i et computerspil. Det er det, jeg mener med 'gamification'," sagde Tomas Lagerberg.

« Flere nyheder 

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934