• newsbanner14.jpg
  • newsbanner25.jpg
  • newsbanner49.jpg
  • newsbanner6.jpg
  • newsbanner18.jpg
  • newsbanner58.jpg
  • newsbanner4.jpg
  • newsbanner1.jpg
  • newsbanner43.jpg
  • newsbanner3.jpg
  • newsbanner40.jpg
  • newsbanner2.jpg
  • newsbanner23.jpg
  • newsbanner35.jpg
  • newsbanner5.jpg
  • newsbanner28.jpg
  • newsbanner44.jpg
  • newsbanner24.jpg
  • newsbanner9.jpg
  • newsbanner16.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

AFS-konventionen træder i kraft

Den 17. september 2008 træder AFS-konventionen, der forbyder det giftige stof tributyltin i bundmaling, i kraft.
 
AFS-konventionen (konventionen om anti-fouling systemer) blev allerede forhandlet på plads i IMO i 2001. Med AFS-konventionen lagde IMO op til, at anvendelse af skadelige anti-begroningssystemer skulle forbydes på skibe senest fra den 1. januar 2003. For at konventionen skulle træde i kraft måtte 25 lande med tilsammen mindst 25 % af verdens handelsflåde ratificere konventionen, og det er nu endelig sket – fem år efter planen.

Danmark ratificerede som et af de første lande konventionen, og Danske Maritime har siden da arbejdet for, at EU-Kommissionen skulle lægge pres på de lande, der endnu ikke havde ratificeret konventionen – bl.a ved jævnligt at opfordre miljøministrene til presse deres europæiske kolleger til at sikre ratifikation af AFS-Konventionen. Foreningen foreslog endvidere ved brev af 25. januar 2007 til den relevante kommissær, næstformand for Kommissionen Jacques Barrot, at Kommissionen lagde pres på medlemsstaterne for at sikre en så snarlig ikrafttræden som muligt. Det var imidlertid først, da Panama den 17. september 2007 ratificerede tbt-konventionen, at datoen for den internationale ikrafttræden lå fast, nemlig 12 måneder senere: den 17. september 2008.

Danske Maritime glæder sig over, at AFS-konventionen nu træder i kraft, men finder det paradoksalt, at ikke alle EU-lande endnu har ratificeret konventionen. Det er formentlig de interne EU-regler, der forbyder TBT, der har medvirket til at fjerne fokus fra den nationale ratifikation. Men den lokale EU-regel er ikke tilstrækkelig til at sikre, at skibe, der ikke sejler under EU-flag, omfattes af forbudet.

« Tilbage

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934