• newsbanner8.jpg
Afmeld
Log på

Danske Maritimes Årsberetning 2007-2008 er nu tilgængelig

I Danske Maritimes årsberetning beskriver vi bl.a., hvordan medlemsvirksomhederne har udnyttet det stærke marked for maritime produkter til at befæste deres position markedsmæssigt og på det teknologiske område.

Der er satset på at udvikle produkter og løsninger, der kan medvirke til at løse udfordringerne på f.eks. klimaområdet. Værfter, udstyrsproducenter og konsulenter udvikler nye produkter på offshore-området. Den historisk høje aktivitet er uformindsket i beretningsperioden.

Beretningen omtaler Foreningens aktiviteter inden for en række af de områder, der har været behandlet i det forløbne år, herunder forvridninger i stålmarkedet, udvikling af after sales service, miljø- og arbejsmiljø og regeldannelse i EU og IMO.

Tilgængelighed af arbejdskraft med en relevant baggrund for udvikling, salg og produktion er et væsentligt problem for fremstillingsindustrien i Danmark. Flere af Foreningens medlemmer oplever, at deres afsætningsmuligheder begrænses af manglen på relevante medarbejdere. Naturligvis kan outsourcing af produktion lette på dette problem, men det kan ikke løse det. Ligesom industrisamfundet fremstiller fødevarer mere effektivt end landbrugssamfundet gjorde det, må et konkurrencedygtigt videnssamfund have en effektiv, vidensbaseret industriel produktion. Hvis industrien tvinges ud af landet, vil en betydelig del af videnssamfundets grundlag følge med.

Det er afgørende, at der skaffes højt kvalificeret arbejdskraft til industrien. Danmark skal ikke holde på job, der lige så godt kan udføres i lavtkostlande, men vi skal beholde både udviklingsevne og produktionsviden her i landet, så Danmark kan bevare sin førende position inden for den maritime industri.

God læselyst!

Læs Danske Maritimes årsberetning 2007-2008 her