• newsbanner7.jpg
  • newsbanner13.jpg
  • newsbanner48.jpg
  • newsbanner44.jpg
  • newsbanner27.jpg
  • newsbanner59.jpg
  • newsbanner36.jpg
  • newsbanner41.jpg
  • newsbanner22.jpg
  • newsbanner24.jpg
  • newsbanner35.jpg
  • newsbanner9.jpg
  • newsbanner54.jpg
  • newsbanner3.jpg
  • newsbanner30.jpg
  • newsbanner20.jpg
  • newsbanner45.jpg
  • newsbanner58.jpg
  • newsbanner47.jpg
  • newsbanner55.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Ændrede planer for tørdok i Thyborøn

Fungerende trafikminister Hans Christian Schmidt har ifølge Folkebladet Lemvig udtalt, at planerne for udbetalingen af den tiltænkte statsstøtte til etablering af en ny tørdok i Thyborøn nu ændres.
 

Ifølge ministerens udtalelser er den nye plan, at de 35 mio. kr. i stedet skal udbetales som støtte til infrastruktur, mens selve tørdokken skal finansieres på anden måde.

”Hvis trafikministeren endelig har indset, at det er ulovligt at give statsstøtte til etablering af et værftsanlæg, som en tørdok er, betragter vi det som en glædelig nyhed”, udtaler Jenny N. Braat, direktør for brancheforeningen Danske Maritime. ”Hvis støtten nu i stedet gives til infrastruktur, er det noget, vi kun kan glæde os over.Vi håber, at der reelt er tale om private investorer, og at de vil tænke sig godt om, inden de investerer i etableringen af en ny tørdok. Der er ikke mangel på dokkapacitet i Europa, men så længe tørdokken finansieres og drives uden offentlige midler, er der intet ulovligt i det”, fortsætter Jenny N. Braat.

Danske Maritime har imidlertid ikke i sinde at lade sagen hvile her. Brancheforeningen har forsøgt at få Transportministeriet til at uddybe ministerens udtalelser, men uden held. ”Vi vil selvfølgelig følge op på sagen, for hvis der alligevel på en eller anden måde indirekte går offentlige midler til etablering af selve dokken, vil der fortsat være tale om ulovlig statsstøtte, også selvom det f.eks. skulle være kommunen, der betaler”, siger Jenny N. Braat og pointerer, at der gælder et økonomisk "hvile-i-sig-selv"-princip for kommunale selvstyrehavne generelt, idet en havn ifølge Havneloven skal drives, således at dens indtægter mindst dækker dens udgifter.

Jenny N. Braat fortsætter: ”Det er vigtigt for Danmark, at vi ikke bryder EU-reglerne for statsstøtte. Og det er en meget stor principiel sejr, hvis vi kan sikre, at der ikke bliver puttet danske statsstøttekroner i et projekt, der strider mod de gældende regler på området. Det vil gøre det lettere for Danmark også fremover at råbe vagt i gevær, når lande uden for Danmark forsøger at give konkurrenceforvridende og ulovlig statsstøtte til skibsbygning”, slutter hun.

Danske Maritime vil fortsat følge udviklingen nøje og tage sagen op med den kommende transportminister, så snart det bliver muligt, ligesom brancheforeningen løbende er i kontakt med EU-Kommissionen om sagen.

 « Tilbage

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934