• newsbanner51.jpg
  • newsbanner33.jpg
  • newsbanner37.jpg
  • newsbanner24.jpg
  • newsbanner25.jpg
  • newsbanner54.jpg
  • newsbanner44.jpg
  • newsbanner4.jpg
  • newsbanner43.jpg
  • newsbanner57.jpg
  • newsbanner18.jpg
  • newsbanner23.jpg
  • newsbanner47.jpg
  • newsbanner41.jpg
  • newsbanner53.jpg
  • newsbanner52.jpg
  • newsbanner49.jpg
  • newsbanner13.jpg
  • newsbanner31.jpg
  • newsbanner40.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv
Afskaffelse af Ligningslovens § 33A vil skade den maritime industri Skrevet: onsdag, d. 15. august 2012 kl. 10:36
Det er helt skævt, når § 33A i Ligningslovens fremstilles som noget, der resulterer i, at horder af danskere sidder på den anden side af kloden og lukrerer på den danske velfærdsmodel uden selv at bidrage til den. Rent faktisk er Ligningslovens § 33A, som i forliget om skattereformen nu foreslås ophævet, i høj grad med til at sikre vores velfærd herhjemme, da vi ikke har råd til vores velfærdsmodel, hvis de danske virksomheder ikke kan konkurrere globalt. Og det får de sværere ved, hvis Ligningslovens § 33A afskaffes.

Ligningslovens § 33A kaldes også ”ingeniørregelen”, selvom den i høj grad også omfatter andre end ingeniører, såsom montører og servicepersonale. En gennemførelse af forslaget vil ramme den maritime produktionsindustri særligt hårdt og flytte flere arbejdspladser fra Danmark til udlandet, og der er derfor grund til at råbe vagt i gevær. 

Maritime produktionsvirksomheder er i global konkurrence med udenlandske virksomheder, herunder i lande i Asien og i andre europæiske lande. Der er langt til kunderne, og det er nødvendigt for virksomhederne, at nogle af deres medarbejdere vil acceptere lange ophold i udlandet. Ligningslovens § 33A er et af de elementer, der har gjort det muligt at udsende danske medarbejdere.
 
Mange danske maritime produktionsvirksomheder fremstiller en del af deres produkter i Asien, hvor de fleste større skibe bygges, mens de har bevaret produktudvikling og kernekompetencer i Danmark. En del af produktudviklingen er baseret på erfaringer, som rejsende montører kan tage med tilbage efter udlandsophold, og der sker en sund vekselvirkning mellem udsendte medarbejdere, der befinder sig nær kunderne, og produktions- og udviklingsafdelingerne i Danmark. Danskudviklede produkter kan installeres på asiatiske værfter, men hvis der ikke er udsendte med fra Danmark, kan produktionen i Danmark ikke få gavn af de erfaringer, man opnår under installationen.

Danske maritime komponenter er ofte dyrere end udenlandske. Dette skyldes dels det høje danske omkostningsniveau, dels en højere kvalitet og en større grad af fornyelse og innovation. For at begå sig i et marked, der i høj grad konkurrer på pris, har danske maritime leverandører i vidt omfang fokuseret på at levere ikke blot produktet, men tillige andre tilhørende ydelser, såsom installation, vedligehold og andre vidensbaserede elementer. Hvis danske virksomheder skal bevare evnen til at konkurrere på andet end prisen, er det nødvendigt at kunne sende montører og andet personale til de steder, hvor skibene befinder sig.

Danske medarbejdere vil ikke ønske at arbejde i udlandet uden en lønkompensation. Mange virksomheder vil af konkurrencemæssige årsager ikke kunne tilbyde dette, og hvis § 33A fjernes, kan de i stedet blive nødt til at anvende udenlandsk arbejdskraft. Aktiviteten og skatte-indtægten placeres så i udlandet, og Danmark mister udover skatteindtægter også viden og arbejdspladser. Arbejdet vil blive udført, men ikke af danskere og måske slet ikke af danske virksomheder.

Ligningslovens § 33A er for den maritime industri en nødvendig pendant til sømandsbeskatning. Ansatte i DIS-flåden betaler ikke skat til Danmark, fordi alternativet er, at danske skibe sejler under udenlandsk flag.

Ligningslovens § 33A bør ikke ophæves. Produktion af skibe er en global aktivitet, og hvis danske producenter fortsat skal være aktive i denne globale aktivitet, må danske ansatte kunne udsendes på vilkår, der ikke pålægger virksomhederne yderligere omkostninger i forhold til at lade viden og arbejdspladser flytte ud af Danmark.

 « Tilbage

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934