• newsbanner21.jpg
  • newsbanner10.jpg
  • newsbanner57.jpg
  • newsbanner54.jpg
  • newsbanner29.jpg
  • newsbanner59.jpg
  • newsbanner25.jpg
  • newsbanner41.jpg
  • newsbanner9.jpg
  • newsbanner12.jpg
  • newsbanner35.jpg
  • newsbanner15.jpg
  • newsbanner39.jpg
  • newsbanner11.jpg
  • newsbanner20.jpg
  • newsbanner14.jpg
  • newsbanner13.jpg
  • newsbanner26.jpg
  • newsbanner53.jpg
  • newsbanner16.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Der er ifølge regeringen behov for en ny strategi, fordi det handelspolitiske billede grundlæggende har ændret sig siden offentliggørelsen af den seneste handelspolitiske strategi i 2007. For det første blev verden i 2008 kastet ud i en alvorlig finansiel og økonomisk krise, som har medført en stigende tendens til protektionisme. For det andet brød de globale handelsforhandlinger i WTO samme år for alvor sammen, hvilket har betydet, at landene i dag har langt større fokus på indgåelse af bilaterale handelsaftaler som middel til at få fjernet handelsbarrierer og skabt markedsadgang.

EU indgik i 2011 en vigtig frihandelsaftale med Korea, og EU forhandler for øjeblikket en række bilaterale handelsaftaler, herunder bl.a. med Japan. Den nye handelspolitiske strategi har naturligvis stort fokus på de handelsforhandlinger, som forventes indledt med USA i begyndelsen af juli. Samhandlen mellem EU og USA udgør i dag ca. 40 % af verdenshandlen, og indgåelsen af en ambitiøs frihandelsaftale forventes at yde et vigtigt bidrag til vækst og beskæftigelse på begge sider af Atlanten.

Danske Maritime hilser den nye handelspolitiske strategi velkommen. Foreningen finder det vigtigt, at tredelingen fra den tidligere handelspolitiske strategi fra 2007, som er baseret på et globalt-, et bilateralt-, og et virksomhedsspor, er bibeholdt. Der bør nemlig fortsat være fokus på at udbygge og forbedre samarbejdet mellem danske myndigheder og erhvervslivet til gavn for danske virksomheders eksport- og investeringsmuligheder på markederne uden for EU.  

Foreningen ser med tilfredshed på, at den nye strategi lægger stor vægt på indgåelse af et stigende antal frihandelsaftaler mellem EU og tredjelande, fordi sådanne aftaler forventes at føre til færre handelsbarrierer og øget markedsadgang - også for den danske maritime industri. Danske Maritime håber på ambitiøse frihandelsaftaler med hhv. Japan og USA, og Foreningen ser desuden gerne, at EU også indleder forhandlingerne med Kina om en egentlig frihandelsaftale. Kina er som den ene af de to førende skibsbygningsnationer i verden et meget vigtigt marked for den danske maritime industri.

Læs Udenrigsministeriets pressemeddelelse om handelsaftalen her, hvor selve handelsaftalen også kan downloades.

 « Flere nyheder

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934