• newsbanner55.jpg
  • newsbanner57.jpg
  • newsbanner19.jpg
  • newsbanner18.jpg
  • newsbanner2.jpg
  • newsbanner50.jpg
  • newsbanner13.jpg
  • newsbanner4.jpg
  • newsbanner34.jpg
  • newsbanner21.jpg
  • newsbanner29.jpg
  • newsbanner60.jpg
  • newsbanner52.jpg
  • newsbanner9.jpg
  • newsbanner41.jpg
  • newsbanner27.jpg
  • newsbanner58.jpg
  • newsbanner26.jpg
  • newsbanner33.jpg
  • newsbanner31.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Kina øger statsstøtte til egne værfter 

Danske Maritime vil på et møde om skibsbygning i september mellem Europa og Kina drøfte en række nye kinesiske statsstøtteordninger, blandt andet for at få afklaret, om ordningerne diskriminerer over for udenlandske og dermed danske maritime leverandører.

Kina har det seneste års tid introduceret en række nye statsstøtteordninger inden for skibsbygning. Frem til udgangen af 2015 kan kinesiske rederier få støtte til at skrotte gamle skibe og købe nye. De kan opnå støtten, hvis de nye skibe bliver bygget på kinesiske værfter, og hvis skrotningen af de gamle skibe foretages på kinesiske skrotningsfaciliteter. Selvom det ikke direkte fremgår af de offentliggjorte dokumenter om ordningen, tyder meget på, at der kun ydes støtte til bygningen af de nye skibe, hvis hovedparten af materialerne og udstyret til skibene kommer fra kinesiske virksomheder.

Ordningen blev vedtaget i december. Den skal fremskynde udviklingen af kinesiske værfter, opgradere flåden teknisk og fremme en energi- og klimavenlig praksis. Blandt andet skal planen sende gammeldags enkeltskrogede tankskibe på mere end 600 ton og andre ældre skibe større end 1000 ton på tidlig pension. Støtten svarer til 250 dollar pr. ton, det ny skib vejer.

Ydermere har den kinesiske by Nantong introduceret sit eget program på 6,5 mio. dollars for at støtte den lokale skibsindustri. Nantong ligger i en af Kinas største skibsbygningsprovinser Jiangsu og har allerede i 2013 støttet 21 projekter på 12 lokale værfter med samlet 1,7 mio. dollars. Samtidig er der indført årlige rabatter til værfter, der handler med kinesiske producenter af maritimt udstyr.

Unfair og skadelig
"De nye statsstøttetiltag i Kina tegner et billede af en tankegang, der desværre er velkendt, men fortsat er uholdbar, unfair og skadelig for alle andre end måske lige den kinesiske maritime industri, og det sidste endda kun på kort sigt," siger Jenny N. Braat, adm. direktør for Danske Maritime.

Danske Maritime deltager i et møde den 9. september mellem den europæiske maritime brancheorganisation SEA Europe og den kinesiske pendant CANSI.

"Jeg vil tage de nye kinesiske statsstøtteordninger op ved denne lejlighed. Både for at få mere viden om støtten og forhåbentlig med tiden kunne overbevise kineserne om, at de på lang sigt er bedre tjent med at operere på markedsvilkår og ikke at lukke sig om sig selv. De bliver jo ikke dygtigere til skibsbygning ved at udelukke andre og kun at handle med sig selv, men ved at handle med virksomheder, herunder danske, som er de fremmeste i verden på deres felt, og som kan levere den kvalitet og det knowhow, der kan udvikle den kinesiske skibsbygningsindustri," siger Jenny N. Braat.

Danske Maritime vil løbende forfølge emnet, for eksempel i EU/Kina-dialogen i slutningen af oktober.

Uklar 70 procent-regel
Et af de uafklarede punkter om den nye kinesiske statsstøtteordning, der skal erstatte gamle skibe med nye og mere miljøvenlige skibe, er en såkaldt 70 procent-regel. Det er uklart, om udstyr til de nybyggede skibe skal være leveret af virksomheder, der er mindst 70 procent kinesisk ejede, eller om 70 procent af delene til de nybyggede skibe skal komme fra lokale producenter. En sådan regel vil have negativ betydning for den danske maritime industri. Derfor vil Danske Maritime søge indsigt i, om der eksisterer et sådant krav.

Tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934