• newsbanner50.jpg
  • newsbanner56.jpg
  • newsbanner49.jpg
  • newsbanner18.jpg
  • newsbanner57.jpg
  • newsbanner29.jpg
  • newsbanner11.jpg
  • newsbanner34.jpg
  • newsbanner59.jpg
  • newsbanner22.jpg
  • newsbanner35.jpg
  • newsbanner12.jpg
  • newsbanner52.jpg
  • newsbanner1.jpg
  • newsbanner20.jpg
  • newsbanner48.jpg
  • newsbanner31.jpg
  • newsbanner42.jpg
  • newsbanner36.jpg
  • newsbanner51.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

 

Leder: 6,9 mia. kr. i skat fra maritim industri giver råd til velfærd

Af Jenny N. Braat, adm. direktør

Vækstteam for Det Blå Danmark er nu skudt i gang. Danske Maritime vil se frem til den kommende proces og ikke mindst resultaterne af det arbejde, som vækstteamet skal udføre frem til 1. kvartal 2017.

Foreningen vil i de kommende måneder gå mere i dybden med de udfordringer, som den maritime industri står over for i dag. Det vil være emner som kompetencer, adgang til medarbejdere, forskning, udvikling og innovation, lønomkostninger, international handel samt skatter og afgifter.

Hvis blot regeringen og Folketinget tør lytte til erhvervet og ændre på nogle af de udfordringer, vi oplever, vil erhvervet kunne bidrage i et endnu større omfang til samfundet, end vi allerede gør.

Det er dog ubetinget en forudsætning, at vi forbedrer de vilkår, erhvervet arbejder under, ellers vil det ikke ske.

Andre maritime nationer arbejder intensivt på at styrke deres erhverv med bedre rammebetingelser. Lad mig nævne et par eksempler:

-       I Norge har regeringen støttet erhvervet med 850 mio. kr. udover betragteligt bedre finansieringsmuligheder

-       I Sydkorea har man netop støttet erhvervet med milliarder

-       I Kina ejes erhvervet af staten, og i Italien ejes de store værfter af staten.

På trods af det er den maritime industri i Danmark i verdensklasse, og med relativt små ændringer ville vi kunne styrke vores konkurrenceevne.

Den maritime industri er beliggende rundt om i hele Danmark. Vi bidrager derfor til vækst og udvikling i alle dele af kongeriget. Vi har maritime virksomheder i Grønland, på Færøerne og i hver en landsdel af landet. Alle danskere vil få gavn den vækst, som bedre rammebetingelser vil resultere i.

Får vi ikke bedre rammebetingelser, vil gode jobs stille og roligt begynde at sive ud af landet og på sigt vil Danmark ikke være en maritim nation. Det vil være trist, når man bor i et land med en af verdens længste kyststrækninger, og hvor intet sted har længere end 52 km til nærmeste kyst.

Den maritime industri bidrager i dag med 33 mia. kr. i bruttoværditilvækst, hvilket vil sige den værdi, som den maritime industri årligt bidrager med til Danmark. Derudover er der de skatter, som de 43.000 medarbejdere og virksomheder betaler på godt 6,9 mia. kr. Det er immervæk mange hospitaler, børnehaver og skoler, som vi ikke vil have råd til, hvis ikke vi har råd til at tilbyde erhvervet ordentlige vilkår at arbejde med.

Danske Martime arbejder for, at Danmark skal ende med at være et land, som dygtige maritime virksomheder ønsker at ligge i og investere i - også i år 2025. Danmarks skal gerne været et land, hvor dygtige medarbejdere på alle niveauer skal have adgang til at arbejde i, så vi hele tiden har folk med rette kompetencer. Danmark skal være et land med de bedste maritime uddannelser og den bedste maritime forskning, udvikling og innovation, så vi fortsat kan bygge skibe, designe skibe og udvikle komponenter og servicere i verdensklasse.

Det kræver nogle rammebetingelser, som gør det muligt for den danske maritime industri at være til stede i hele verden, da den danske maritime industri i sandhed er både lokal og global.

God sommer!

«Tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934