• newsbanner5.jpg
  • newsbanner28.jpg
  • newsbanner1.jpg
  • newsbanner3.jpg
  • newsbanner21.jpg
  • newsbanner42.jpg
  • newsbanner46.jpg
  • newsbanner27.jpg
  • newsbanner33.jpg
  • newsbanner23.jpg
  • newsbanner58.jpg
  • newsbanner9.jpg
  • newsbanner34.jpg
  • newsbanner8.jpg
  • newsbanner20.jpg
  • newsbanner22.jpg
  • newsbanner50.jpg
  • newsbanner10.jpg
  • newsbanner16.jpg
  • newsbanner2.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Leder: Lav en vækstpakke, der batter for maritime arbejdspladser

Af Jenny N. Braat, adm. direktør, Danske Maritime

Den ventede vækstpakke for erhvervslivet, som regeringen barsler med, bør reelt sætte danske arbejdspladser i højsædet.

Den maritime industri tegner sig for 42 procent af samtlige arbejdspladser og omtrent 30 procent af bruttoværditilvæksten i Det Blå Danmark, viser de seneste opgjorte tal.

Danske Maritime har fire enkle forslag, som alle vil bidrage med reelle arbejdspladser i Danmark og samtidig medvirke til at styrke dansk eksport til fordel for hele samfundet.

  1. Genindføre en statslig renteudligningsordning (CIRR), så værfter og udstyrsproducenter kan tilbyde køberne finansiering til en fast lav rente.

  2. Indføre en maritim montørordning, så medarbejdere hos udstyrsproducenter kan installere og servicere om bord på skibene på samme vilkår som søfolk, så kunderne ikke hyrer lokale montører.

  3. Give offentlige udbud af skibsordrer fokus på kvalitet, miljø og etik frem for kun laveste pris.

  4. Lade havnepakker anvendes på havne med værfter, så f.eks. havne med værfter får uddybet anløb til større skibe, bedre adgang fra landsiden og miljøskærme eller overdækning, der gør det muligt for værfter at arbejde mere intensivt og effektivt.

Vi har gennem længere tid hørt, at Danmark ikke har råd til at investere i vækst. Samtidig har vi set anlægsinvesteringer for mange milliarder i stedet for at investeringer i langsigtede vækststrategier hos eksporterhvervene. Dogmet i Danmark lader til at være, at vi skal have vækst, men det må ikke koste noget! Men ligegyldigt hvor man befinder sig i verden, vil rigtig vækst kun komme, hvis man investerer og tør risikere noget.

Den maritime industris fire forslag kan både give virkelige arbejdspladser og styrke værditilvæksten i det danske samfund. Enkelte af forslagene koster en smule i opstartsfasen. Men de vil på kort sigt tjene sig hjem i form af fastholdelse og en stigende beskæftigelse. Andre forslag vil ikke koste noget, også selv om de handler om finansiering. De vil endda vise, at Danmark tror på sit maritime eksporterhverv ved, at virksomhederne kan tilbyde samme finansiering som deres konkurrenter i andre lande. Fælles for forslagene er, at effekten vil medvirke til at skabe både beskæftigelse og vækst i Danmark. Lad mig uddybe de fire forslag:

  1. Finansiering:
    En af de væsentligste forudsætninger for at opretholde og indfri den danske maritime industris vækst- og beskæftigelsespotentiale er, at finansieringsmulighederne i tilstrækkelig grad imødekommer industriens særegne behov og udfordringer; deriblandt at industrien som minimum har de samme konkurrencedygtige finansieringsvilkår som i andre toneangivende europæiske lande som eksempelvis Norge og Tyskland. Finansieringsomkostningerne for danske maritime industrivirksomheder er typisk betragteligt højere end konkurrenternes. Det gælder ikke mindst de maritime udstyrsleverandører, når de skal tilbyde deres produkter og løsninger på eksportmarkederne i Asien, hvor konkurrencen er skarp. Danske værfter oplever lignende udfordringer, når de afgiver tilbud på konkrete reparations- og vedligeholdelsesopgaver samt nybygninger af specialskibe.

  2. Maritim montørordning:
    Den vil bibeholde og skaffe viden til danske maritime leverandører og derigennem medvirke til at styrke danske maritime leverandørers knowhow. Den vil ikke blot fastholde en af Danmarks styrkepositioner, men også øge beskæftigelsen.

  3. Udbud:
    Danmark har gennem det seneste års tid udbudt arbejder på Søværnets skibe i EU-udbud. Danmark bør agere ligesom lige øvrige EU-lande. På den måde vil vi kunne fastholde og styrke vores kompetencer, og vi kan bevare danske arbejdspladser.

  4. Havnepakker:
    Målrettet styrkelse af de havne, som har danske værfter, bl.a. i form af en god infrastruktur. Formålet er, at skibene søger disse havne, så aktivitetsniveauet stiger generelt. Aktiviteten på de danske værfter vil stige, når både større og flere skibe anløber de havne, som de er beliggende i eller i nærheden af. Det behøver ikke koste samfundet flere penge; det er blot en ændret strategi, når aftalerne om havnepakkerne bliver indgået.


Det er fire enkle tiltag, som med sikkerhed vil føre til en styrket maritim industri, uden at det koster staten penge, og som samtidig kan medvirke til at fastholde landets største erhverv i Det Blå Danmark. Husk på at Danmark er det land i EU, som er mest afhængig af sin maritime industri.


Tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934