• newsbanner46.jpg
  • newsbanner58.jpg
  • newsbanner15.jpg
  • newsbanner11.jpg
  • newsbanner2.jpg
  • newsbanner45.jpg
  • newsbanner6.jpg
  • newsbanner38.jpg
  • newsbanner41.jpg
  • newsbanner19.jpg
  • newsbanner49.jpg
  • newsbanner20.jpg
  • newsbanner48.jpg
  • newsbanner57.jpg
  • newsbanner18.jpg
  • newsbanner14.jpg
  • newsbanner28.jpg
  • newsbanner59.jpg
  • newsbanner26.jpg
  • newsbanner23.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Lille stigning i den globale ordretilgang i årets første halvår

Ved udgangen af juni 2013 var der 5.735 skibe på sammenlagt 90,7 mio. kbt (kompenseret bruttotonnage) i ordre globalt. Således er den globale ordrebeholdning gået en smule ned siden udgangen af 2012, hvor den var på 5.892 skibe med en samlet tonnage på 92,3 mio. kbt.

Skibsbygningsaktiviteten har ikke været nær så høj i årets første halvår, som den var i 2012. Således blev der fra januar til juni 2013 afleveret 1.554 skibe på sammenlagt 21,4 mio. kbt fra verdens værfter. I hele 2012 blev der til sammenligning afleveret 3.744 skibe med en samlet tonnage på 21,4 mio. kbt.

I perioden fra januar til juni 2013 har værfterne globalt set opnået ordrer på 1.288 skibe på sammenlagt 19,4 mio. kbt. Dette ligger over niveauet for samme periode sidste år, og sammenholdt med den lidt lavere skibsbygningsaktivitet i perioden er det med til at forklare, hvorfor nedgangen i ordrebeholdningen fra udgangen af 2012 til udgangen af juni 2013 ikke er helt så markant, som det ellers er set igennem de seneste år.

  Nye ordrer, afleveret tonnage og ordrebeholdning, opgjort i antal skibe
(skibe på 100 bt eller derover)

graf1 

Kilde: IHS Fairplay 

Opgjort i såvel antal skibe som kbt er det de kinesiske værfter, der har de største andele af den globale ordrebeholdning. Således havde de kinesiske værfter ved udgangen af juni 2013 1.980 skibe med en samlet tonnage på 31,8 mio. kbt i ordre, mens værfterne i Sydkorea havde 794 skibe, svarende til 28,1 mio. kbt, i ordre, og de japanske værfter havde 758 skibe med en samlet tonnage på 13,2 mio. kbt i ordre. Værfterne i Europa havde ved udgangen af juni 747 skibe med en samlet tonnage på 6,5 mio. kbt i ordre.

Kigger man på værdien af ordrebeholdningen, ser billedet imidlertid lidt anderledes ud. Grafen nedenfor viser værdien af den globale ordrebeholdning opgjort i kbt (mia. USD) fordelt på områder. Som det ses, er det Sydkorea, der har den største andel af ordrebeholdningen opgjort i værdi. Samtidig har Europa en markedsandel på 9,5 % af værdien af den samlede tonnage i ordre opgjort i kbt, hvor markedsandelen for Europa kun er på 7,2 %, hvis man alene ser på tonnagemængden. Denne forskel bunder i, at skibe, der produceres i Europa, ofte er særdeles højteknologiske, avancerede og specialiserede og dermed dyrere end visse andre skibstyper, som i højere grad kan serieproduceres.

  Værdi af ordrebeholdningen, opgjort i kbt (mia. USD)

 graf2

Kilde: Clarkson Research Studies 

Tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934