• newsbanner12.jpg
  • newsbanner32.jpg
  • newsbanner42.jpg
  • newsbanner38.jpg
  • newsbanner36.jpg
  • newsbanner20.jpg
  • newsbanner33.jpg
  • newsbanner34.jpg
  • newsbanner3.jpg
  • newsbanner59.jpg
  • newsbanner27.jpg
  • newsbanner46.jpg
  • newsbanner4.jpg
  • newsbanner16.jpg
  • newsbanner56.jpg
  • newsbanner43.jpg
  • newsbanner54.jpg
  • newsbanner60.jpg
  • newsbanner51.jpg
  • newsbanner7.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Lokalområder har brug for værfterne

Det går især ud over nærmiljøerne i landdistrikterne, når værfterne har det dårligt, siger Jenny N. Braat, adm. direktør for Danske Maritime, til Fyns Amts Avis (FAA) i dette interview, hvor hun blandt andet fremfører, at den danske stat burde fremrykke opgaver til de danske værfter, mens krisen stadig kradser.

FAA: Hvordan går det generelt for de danske værfter?

Hvis vi ser på de danske værfter er det meget forskelligt, men der er ingen tvivl om, at det på det seneste har været nogle hårde år for de mindre værfter. Vi forventer desværre også, at de næste par år kan blive svære. Ser man på det med lidt længere tidsperspektiv, er vi ret overbeviste om, at vi har et marked i vækst. Hvis man ser på markedet globalt ser vi f.eks. et stigende krav til, at skibene skal være miljørigtige, og det vil skabe ordrer.

FAA: Hvad får dig til at være optimistisk?

Det er ikke kun mig, der er optimistisk. Rigtig mange markeder vurderer, at deres behov for den maritime infrastruktur vil stige. Vi ved, at der er en lang række internationale regler på vej, som vil øge arbejdet på værfterne. Det vil med sikkerhed generere vækst til de danske værfter også. Nogen siger endda, at der i fremtiden ikke vil være nok værftskapacitet, så det ville jo være rigtig ærgerligt, hvis vi får alt for mange af de danske værfter afviklet.

FAA: Hvilken betydning har værfterne for Danmark?

Det er vigtigt, at vi har en ordentligt infrastruktur i Danmark og her udgør værfterne en væsentlig del, hvis vi vil bibeholde en struktur, hvor der er adgang til de beboede øer. Værfterne er også særligt vigtige i lokalområderne. Nærområderne oplever vækst på grund af værfterne, fordi værftsarbejde skaber behov for underleverandører og andre tilknyttede erhverv. Man må ikke glemme, at hver gang man tager en medarbejder fra et værft, er der syv andre arbejdspladser, som går tabt. Når man har sådanne arbejdspladser, bliver det blå DNA skabt. Det er vigtigt for Danmark, at vi værner om den maritime arv. Vi er trods alt et land med temmelig meget kystlinje.

FAA: Hvordan kan man sikre de danske værfter, indtil der kommer bedre tider?

Under finanskrisen skabte den danske stat offentlige arbejdspladser ved at lave infrastrukturprojekter, som fokuserede på at udbygge vejnettet. Vi har en lang række ø-færger herhjemme, som godt kunne bruge noget vedligehold og et udbud fra marinehjemmeværnet, som endnu ikke er placeret. Den danske stat kunne være med til at dække det hul, nogle danske værfter oplever lige nu, ved at sende nogle af opgaverne i udbud. Man har besluttet at bruge statens skibe som udstillingsvindue for nogle af de ting, vi kan. Det kunne man meget snildt gøre i højere grad, hvis man nu ombyggede nogle af de lokale ø-færger og viste nogle af de ting, som vi kan herhjemme.

FAA: Bør det være statens opgave at holde et værft som det i Marstal i live?

Nej, men vi har faktisk brug for, at der er værfter, som kan klare skibe i alle størrelser. Det er vigtigt, at vi i et maritimt land som Danmark stadig kan reparere dem alle. Med det fokus, som denne regering har på landdistrikterne, ville det være oplagt at værne om lige præcis de maritime erhverv. Det synes jeg, at man fra statens side både har en interesse i og en forpligtigelse overfor.

Interviewet blev bragt den 14. marts 2016 i Fyns Amts Avis

Tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934