• newsbanner48.jpg
  • newsbanner39.jpg
  • newsbanner21.jpg
  • newsbanner34.jpg
  • newsbanner43.jpg
  • newsbanner40.jpg
  • newsbanner13.jpg
  • newsbanner32.jpg
  • newsbanner54.jpg
  • newsbanner42.jpg
  • newsbanner16.jpg
  • newsbanner19.jpg
  • newsbanner15.jpg
  • newsbanner30.jpg
  • newsbanner58.jpg
  • newsbanner36.jpg
  • newsbanner41.jpg
  • newsbanner20.jpg
  • newsbanner5.jpg
  • newsbanner23.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Maritim industri designer naturgasløsninger til skibe

Flere danske virksomheder har på det seneste fået ordrer på at levere udstyr eller design af motorer og skibe, der anvender flydende naturgas (LNG) som brændstof.

Danske OSK-ShipTech skal designe den kommende svenske færge til Gotland, der ventes i drift i 2017. Det bliver Sveriges første store LNG-drevne færge. 

- Se computertegning af Gotlandsfærgen på Søfart.dk her

Den første danske færge, der sejler på flydende naturgas, bliver den nye Samsø-færge. Den er ved at blive leveret og forventes i drift i december, og den er også designet af OSK-ShipTech. Færgen er bygget på et polsk værft med gasmotorer fra Wärtsilä.

- Følg Samsø-færgens tilblivelse på Facebook her

Siden sidste sommer har der sejlet to norske LNG-færger i dansk farvand mellem Hirtshals og Stavanger, ejet af det norske Fjordline.

På motorsiden er der også dansk nyt. MAN Diesel & Turbo har i oktober fået en ordre på fire LNG-motorer til to skibe, som BW Group har bestilt bygget på et sydkoreansk værft. I november kunne MAN Diesel & Turbo offentliggøre endnu en ordre på LNG-motorer, nemlig til to skibe beregnet til tranport af biler for United European Car Carriers (UECC).

- Læs pressemeddelelse om UECC-kontrakten hos MAN Diesel & Turbo her 

MAN Diesel & Turbo er desuden med i et retrofitting projekt hos Qatar-rederiet Nakilat, der får ombygget et skib til at sejle på LNG. Skibet forventes klar til foråret.

I dag er der omkring 50 skibe i Europa, der sejler på LNG, og tallet ventes at stige de kommende år. Blandt andet på grund af de nye svovlkrav, der træder i kraft til nytår. LNG udleder ikke svovl til forskel fra traditionel heavy fuel olie og marine diesel. Det forventes dog af internationale maritime analytikere, at det vil tage mange år, før alternative fremdrivningsmidler som LNG vil erstatte heavy fuel oil.

Tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934