• newsbanner51.jpg
  • newsbanner10.jpg
  • newsbanner55.jpg
  • newsbanner11.jpg
  • newsbanner20.jpg
  • newsbanner25.jpg
  • newsbanner29.jpg
  • newsbanner16.jpg
  • newsbanner34.jpg
  • newsbanner36.jpg
  • newsbanner40.jpg
  • newsbanner21.jpg
  • newsbanner8.jpg
  • newsbanner28.jpg
  • newsbanner22.jpg
  • newsbanner47.jpg
  • newsbanner54.jpg
  • newsbanner57.jpg
  • newsbanner52.jpg
  • newsbanner30.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Martin Stopford: Få teknologi ind i forretningsmodellen

På Danish Maritime Technology Conference rådede Clarkson Researchs topchef Martin Stopford rederier til at indføre ”smart shipping” i deres forretningsmodel.

Forretningsmodellen i shippingindustrien er forældet. Sådan beskrev Martin Stopford, der er direktør for Clarkson Research, situationen for deltagerne på Danish Maritime Technology Conference, 7.-8. oktober 2015, der var arrangeret af Danske Maritime.

Shippingselskaberne i dag har ikke særlig megen teknisk dybde. De seneste 50 år har skibene udviklet sig markant i størrelse, senest med containerskibe med plads til 20.000 tyvefodscontainere. Motorerne er blevet mere effektive, hvilket også gælder for terminalerne og håndteringen af lasten.

Shipping har da, set med Martin Stopfords øjne, også været "fantastisk" til at forbedre energieffektiviteten.

"Man har presset teknologien meget hårdt allerede, og hvis man skal presse den mere, skal man være meget klog," sagde Martin Stopford.

"Skibet er kun 27 procent af den totale omkostning af operationen, så der er nogle problemer med forretningsmodellen efter 65 år. Så hvad kan I tilbyde? Vi har allerede store skibe og effektive motorer. Det eneste er smart shipping!"

Det handler om, hvordan man bruger sine aktiver, understregede han. Motorer, der ikke bliver drevet optimalt, håndtering af last mv. Martin Stopford pegede på mere automatisering af både navigation og operationer. Det handler om dataindsamling, om sensorer om bord på skibene, at kunne analysere data, at vide hvad der sker på skibene i realtid og om samarbejde mellem skib og land.

"Vi har i gennemsnit 1,7 personer i land og 20 folk på skibet, og de arbejder ikke godt sammen. Det kan gøres bedre, så de er et produktivt team. Man kan etablere integrerede flådesystemer for at forbedre aktivernes præstation, og man skal bruge ’big data’ til at finde måder at forbedre præstation og reducere ulykker. Det er meget basalt," sagde Stopford.

Derudover pegede han på satellitkommunikationer, hvor bredbånd og pris også er nede i et prisleje, der er til at betale, og hvor leverandøren Inmarsat har udstedt en 99,5 procents dækningsgaranti. Og så er der samarbejdet mellem rederne og deres leverandører, så også de kan være i stand til at optimere udstyret med data fra skibene.

Læs hele artiklen på ShippingWatch

 Tilbage til nyhedsbrev

 

 

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934