Årsmøde: Sådan kan automation skabe vækst i den maritime industri

Danske Maritimes årsmøde 5. april 2017 sætter spot på automation og ny teknologi som vækstskaber i den maritime industri. Kom og få overblikket fra eksperter og myndigheder og deltag i vækstdebat med et panel af folketingspolitikere.

Læs mere
Scandlines vælger ME Production til røgrensere på nye hybridfærger

Scandlines vælger natriumkarbonat til scrubberne på de nye hybridfærger M/F Berlin og M/F Copenhagen

Læs mere
Exilator og franske Monaco Marine indgår strategisk aftale

Danske Exilator, som designer og producerer det prisvindende emissions-rensningssystem ”ExiLencerTM” til den maritime industri, har underskrevet en rammeaftale med franske Monaco Marine.

Læs mere
Det Blå Danmark er med på DM i Skills

Så er standen for Det Blå Danmark åbnet på DM i Skills 2017 i Aalborg, som er den årlige konkurrenceevent for erhvervsuddannelser i Danmark. 

Læs mere
Årsmøde: Sådan kan automation skabe vækst i den maritime industri
Scandlines vælger ME Production til røgrensere på nye hybridfærger
Exilator og franske Monaco Marine indgår strategisk aftale
Det Blå Danmark er med på DM i Skills
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Kritik af at regeringen genoptog EU-udbud af forsvarets skibe og hev et svensk værft ind

Danske Maritime rejser kritik af, at regeringen genoptog et ellers bremset EU-udbud om reparation og vedligeholdelse af forsvarets 53 skibe, og nu har prækvalificeret et svensk værft. Det vil koste udkantsjobs og svække dansk forsvar.

Forsvarsministeriet har nu gennemført det EU-udbud, der gjorde det muligt for udenlandske værfter at byde på syvårs rammekontrakter til en anslået værdi på 700 millioner kroner om reparation og vedligehold af forsvarets flåde på 53 skibe. 
Seks danske værfter og et svensk værft er nu prækvalificerede til rammekontrakterne.

”Vi vil fortsætte med at arbejde for at sidestille danske værfter med udenlandske værfter. Det kan ikke være rigtigt, at vi skal åbne for, at andre landes værfter kan byde på vedligeholdelse af vores krigsskibe, når danske værfter ikke får samme muligheder,” siger Jenny N. Braat, adm. direktør, Danske Maritime.

”Hvis vi flytter opgaverne, vil vi udvande dansk kompetence til at vedligeholde de yderst komplekse krigsskibe, der indeholder flere systemer end kampfly. Det er specialviden oparbejdet af danske værfter, som selv har designet og bygget forsvarets skibe,” siger Jenny N. Braat.
Danske Maritime har gennem det seneste år fremført, at Danmark var det eneste EU-land, som reelt sendte forsvarets skibe på andre landes værfter, og at det ikke er nødvendigt efter artikel 346 i Romtraktaten om materiel, der er designet og udviklet til militære formål.

Vil koste udkantsjob og svække forsvar
Danske Maritime er meget utilfreds med, at regeringen – trods et flertal imod fra partierne i forsvarsforliget – har valgt at gennemført EU-udbuddene samt et kommende udbud af marinehjemmeværnets fartøjer. Danske værfter – og deres lokalområder – kan se frem til at miste både jobs og kompetencer, og Danmark kan ikke undgå at svække sit forsvar.

”Det vil utvivlsomt koste arbejdspladser og udvande kompetencen hos danske værfter og underleverandører samt svække det danske forsvar,” siger Jenny N. Braat.

Selv om forsvarsopgaverne tegner sig for en forholdsvis lille andel af omsætningen på danske værfter, står de aktuelle udbud alligevel for mellem 850 og 1.300 mandår hos skibsværfter og følgeerhverv årligt, og langt hovedparten af de job vil ligge i udkantsområder.
Beslutningen er truffet af den nye forsvarsminister Peter Christensen, efter den tidligere forsvarsminister Carl Holst sendte udbuddet til vurdering i det nye regeringsudvalg om EU-overimplementering under Erhvervs- og Vækstministeriet.

 

 Tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934