Dansk søfart styrket med ny strategisk aftale mellem skoler

Det styrkede samarbejde mellem de maritime uddannelser vil øge muligheden for flere og dygtigere medarbejdere, mener Jenny N. Braat, adm. direktør, Danske Maritime.

Læs mere
Ballastvand et aktuelt emne på Kronprinsparrets USA-besøg

Den længe ventede ballastvandskonvention kan sikre ordrer og arbejde til danske maritime producenter og værfter. USA skal dog først godkende danske produkter til det amerikanske marked.

Læs mere
Forældrekampagne skal få unge til maritime erhvervsuddannelser

Danske Maritime er med i kampagne, der skal få forældre til at tale om uddannelse med deres børn. Arbejdsgiverne skriger på flere faglærte.

Læs mere
H.K.H. Prins Joachim åbner maritimt teknologisk topmøde

Når Danske Maritime den 26.-27. oktober 2016 på tredje år holder teknologisk topmøde i København for den internationale maritime industri, er det atter med H.K.H. Prins Joachim som hovedtaler.

Læs mere
Dansk søfart styrket med ny strategisk aftale mellem skoler
Ballastvand et aktuelt emne på Kronprinsparrets USA-besøg
Forældrekampagne skal få unge til maritime erhvervsuddannelser
H.K.H. Prins Joachim åbner maritimt teknologisk topmøde
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Kritik af at regeringen genoptog EU-udbud af forsvarets skibe og hev et svensk værft ind

Danske Maritime rejser kritik af, at regeringen genoptog et ellers bremset EU-udbud om reparation og vedligeholdelse af forsvarets 53 skibe, og nu har prækvalificeret et svensk værft. Det vil koste udkantsjobs og svække dansk forsvar.

Forsvarsministeriet har nu gennemført det EU-udbud, der gjorde det muligt for udenlandske værfter at byde på syvårs rammekontrakter til en anslået værdi på 700 millioner kroner om reparation og vedligehold af forsvarets flåde på 53 skibe. 
Seks danske værfter og et svensk værft er nu prækvalificerede til rammekontrakterne.

”Vi vil fortsætte med at arbejde for at sidestille danske værfter med udenlandske værfter. Det kan ikke være rigtigt, at vi skal åbne for, at andre landes værfter kan byde på vedligeholdelse af vores krigsskibe, når danske værfter ikke får samme muligheder,” siger Jenny N. Braat, adm. direktør, Danske Maritime.

”Hvis vi flytter opgaverne, vil vi udvande dansk kompetence til at vedligeholde de yderst komplekse krigsskibe, der indeholder flere systemer end kampfly. Det er specialviden oparbejdet af danske værfter, som selv har designet og bygget forsvarets skibe,” siger Jenny N. Braat.
Danske Maritime har gennem det seneste år fremført, at Danmark var det eneste EU-land, som reelt sendte forsvarets skibe på andre landes værfter, og at det ikke er nødvendigt efter artikel 346 i Romtraktaten om materiel, der er designet og udviklet til militære formål.

Vil koste udkantsjob og svække forsvar
Danske Maritime er meget utilfreds med, at regeringen – trods et flertal imod fra partierne i forsvarsforliget – har valgt at gennemført EU-udbuddene samt et kommende udbud af marinehjemmeværnets fartøjer. Danske værfter – og deres lokalområder – kan se frem til at miste både jobs og kompetencer, og Danmark kan ikke undgå at svække sit forsvar.

”Det vil utvivlsomt koste arbejdspladser og udvande kompetencen hos danske værfter og underleverandører samt svække det danske forsvar,” siger Jenny N. Braat.

Selv om forsvarsopgaverne tegner sig for en forholdsvis lille andel af omsætningen på danske værfter, står de aktuelle udbud alligevel for mellem 850 og 1.300 mandår hos skibsværfter og følgeerhverv årligt, og langt hovedparten af de job vil ligge i udkantsområder.
Beslutningen er truffet af den nye forsvarsminister Peter Christensen, efter den tidligere forsvarsminister Carl Holst sendte udbuddet til vurdering i det nye regeringsudvalg om EU-overimplementering under Erhvervs- og Vækstministeriet.

 

 Tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Amaliegade 14, 1. sal, 1256 København K


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934