• newsbanner45.jpg
  • newsbanner15.jpg
  • newsbanner57.jpg
  • newsbanner28.jpg
  • newsbanner32.jpg
  • newsbanner18.jpg
  • newsbanner7.jpg
  • newsbanner51.jpg
  • newsbanner49.jpg
  • newsbanner50.jpg
  • newsbanner41.jpg
  • newsbanner31.jpg
  • newsbanner20.jpg
  • newsbanner13.jpg
  • newsbanner10.jpg
  • newsbanner36.jpg
  • newsbanner55.jpg
  • newsbanner44.jpg
  • newsbanner38.jpg
  • newsbanner26.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Nyt fra Danske Maritime - august 2014

Maritime First Movers savner globale regler

Af Jenny N. Braat

I Danmark har vi fokus på forskning, udvikling og innovation, og vi har i den maritime industri en række globalt førende virksomheder, der er First Movers på deres specifikke område. Nye produkter bliver en succes, hvis kunden kan se en fordel i produktet. Enten fordi, at kunden kan få en bedre forretning, eller fordi der er ny lovgivning, som betinger, at kunden er tvunget til at investere i et produkt for at overholde loven.

Hvis vi ønsker, at søtransport skal være grønnere og konkurrencedygtig, og at dygtige maritime industrivirksomheder investerer i udvikling og ny teknologi, skal virksomhederne kunne basere sig på en forretningsmodel, som ikke straffer de, der udvikler nye produkter – eller gør det vanskeligt for de rederier, som vælger at gå foran og implementere de nye komponenter.

Læs mere

Kina øger statsstøtte til egne værfter

Danske Maritime vil på et møde om skibsbygning i september mellem Europa og Kina drøfte en række nye kinesiske statsstøtteordninger, blandt andet for at få afklaret, om ordningerne diskriminerer over for udenlandske og dermed danske maritime leverandører.

Kina har det seneste års tid introduceret en række nye statsstøtteordninger inden for skibsbygning. Frem til udgangen af 2015 kan kinesiske rederier få støtte til at skrotte gamle skibe og købe nye. De kan opnå støtten, hvis de nye skibe bliver bygget på kinesiske værfter, og hvis skrotningen af de gamle skibe foretages på kinesiske skrotningsfaciliteter. Selvom det ikke direkte fremgår af de offentliggjorte dokumenter om ordningen, tyder meget på, at der kun ydes støtte til bygningen af de nye skibe, hvis hovedparten af materialerne og udstyret til skibene kommer fra kinesiske virksomheder.

Læs mere

Danish Maritime Days bliver et internationalt tilløbsstykke med et væld af aktiviteter

Forberedelserne til Danmarks internationale maritime uge, Danish Maritime Days, er gået ind i den endelige fase.

Med det internationale maritime topmøde, Danish Maritime Forum, og mere end 50 faglige, sociale og netværksorienterede arrangementer er der lagt op til en uge i den maritime industris tegn. Danske Maritime arrangerer flere events i uge 41. Mandag 6. oktober 2014 er Danske Maritime medarrangør af konferencen "Cleaner and more energy efficient shipping", som bliver afholdt på Hotel Hilton. Konferencen sætter fokus på, hvordan miljø- og reguleringsmæssige udfordringer inden for mere miljøren og energieffektiv shipping kan imødekommes.

Læs mere

Canada udfaser told på køb af skibe

Den nye frihandelsaftale mellem EU og Canada vil gøre det nemmere at sælge nybyggede skibe til Canada, når en toldsats på helt op til 25 procent bliver fortid. Men canadierne fastholder krav om "local content", når de selv bygger skibe.

Danske skibsværfter kan se frem til bedre adgang til det voksende canadiske marked om nogle år, når frihandelsaftalen mellem EU og Canada får effekt. Der er hen over sommeren arbejdet med at få flere tekniske detaljer på plads i aftalen, der politisk blev indgået i oktober. Canada har besluttet at udfase tolden på skibe, der eksporteres fra EU-lande, fra 2016. Udfasningsperioden vil vare mellem tre eller syv år afhængig af skibstype, indtil tolden er helt væk.

Læs mere

Specialisering har givet danske værfter en god start på 2014

Ordrebøgerne er fyldte hos mange af værfterne i Danmark. Det skyldes specialisering, som gør værfterne konkurrencedygtige globalt, vurderer Danske Maritime.

Danske værfter er kommet godt ud af 2013 og første halvår af 2014. Det fremgår af en længere artikel på ShippingWatch.dk. Fem ud af otte skibsværfter har forbedret driftsresultatet i 2013, og tendensen ser ud til at fortsætte, fremgår det. Karstensens Skibsværft i Skagen fremhæves som et godt eksempel. Adm. direktør Knud D. Karstensen fortæller, at værftet har syv skibe i ordre og dermed har sikret fuld beskæftigelse indtil 2016.

Jenny N. Braat, adm. direktør i Danske Maritime, citeres for, at de danske værfter hver især har fundet deres nicher. Det være sig inden for nybygning af skibe, reparation, fiskeri, offshore osv. Den spredning betyder, at værfterne ikke konkurrerer indbyrdes her i landet, siger hun og fremhæver værfternes kvalitet som et væsentligt konkurrenceparameter. Danske Maritimes direktør advarer dog mod at tro, at de danske værfter kan hvile på laurbærrene. Hun bemærker, at det fortsat er en udfordring at rekruttere kompetente medarbejdere, og at finansieringen kan være ufordelagtig herhjemme.

Læs hele artiklen på ShippingWatch.dk her

Ny maritim smedeuddannelse

Erhvervsuddannelsen til smed er blevet revideret pr. 1. august 2014, hvilket indebærer oprettelsen af specialet "den maritime smed". Den nyoprettede maritime smedeuddannelse er et af i alt fem specialer på smedeuddannelsen.

Den maritime smed arbejder med bygning og reparation af skibe og stålkonstruktioner. Det nye speciale har en række kompetencemål, og eleven lærer under uddannelsen bl.a. at udføre og arbejde efter tekniske tegninger i retvinklet projektion samt isometrisk, tekniske beregninger og projektering af fremstillings-, reparations-, og vedligeholdelsesopgaver af maritim art.

Den maritime smedeuddannelse oprettes lokalt efter behov. Maritime virksomheder har derfor mulighed for at efterspørge holdoprettelse ved behov for kvalificeret arbejdskraft. Med "den maritime smed" har man oprettet en specificeret uddannelse målrettet de maritime erhverv. Oprettelsen af den maritime smedeuddannelse er bl.a. et resultat af arbejdet i projektet Danmarks Maritime Klynge, DKMK, som Danske Maritime er en del af. Projektet Danmarks Maritime Klynge er støttet af EU's socialfond og EU's Fond for Regionaludvikling.

FAYARD ombygger to nye Scandlines-færger

Scandlines og FAYARD indgik i sommer en kontrakt om at færdiggøre de to skibe, som er bygget på et tysk værft. Færgerne stikker for dybt i havnen i Gedser og skal gøres lettere, og værftet er i fuld sving med at rive de to øverste dæk af.

Det var en god sommernyhed for FAYARD og værftets medarbejdere, da det i juli blev offentliggjort, at det fynske værft skal gøre de to nye passagerfærger på ruten Gedser-Rostock klar til brug for Scandlines. "Det vil naturligvis have en positiv betydning for beskæftigelsen her i området det næste års tid," sagde FAYARDs adm. direktør Thomas Andersen.

Færgerne er bygget på et tysk værft i Stralsund, men de var blevet for tunge, så de ville stikke for dybt omkring Gedser Havn. Derfor skal de blandt andet gøres lettere.

Læs mere

Nye medlemmer

Danske Maritime byder velkommen til Wärtsilä i Danmark, som er optaget i Foreningen 1. juli 2014, og Foreningen byder også velkommen til Bawat, PureteQ og Cavotec, som er optaget 1. august 2014.

Ny kommunikationsrådgiver og ny piccoline

Danske Maritime har ansat Kim Marquart som kommunikationsrådgiver og Thea Bagger som piccoline.

Jenny N. Braat, adm. direktør for Danske Maritime, siger:"Den maritime industri har brug for større bevågenhed i offentligheden, og det skal Kim hjælpe med. Vi er en branche med lang historik, dyb kompetence, mange arbejdspladser og et stort potentiale for vækst i omsætning og eksport. Det sidste kræver dog, at virksomhederne får rammevilkår, så de fortsat kan konkurrere på det globale marked."

Læs mere

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934