• newsbanner34.jpg
  • newsbanner32.jpg
  • newsbanner37.jpg
  • newsbanner42.jpg
  • newsbanner5.jpg
  • newsbanner22.jpg
  • newsbanner27.jpg
  • newsbanner55.jpg
  • newsbanner60.jpg
  • newsbanner53.jpg
  • newsbanner10.jpg
  • newsbanner38.jpg
  • newsbanner36.jpg
  • newsbanner1.jpg
  • newsbanner12.jpg
  • newsbanner48.jpg
  • newsbanner25.jpg
  • newsbanner44.jpg
  • newsbanner57.jpg
  • newsbanner8.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Ordrebøger i voldsom vækst på Europas værfter

Mens skibsværfternes ordrebeholdning globalt er skrumpet en smule fra 2013 til 2014, stormer den frem på europæiske værfter. De oplever en fremgang i ordrebogen på 17 procent målt i ordrenes værdi. Danmark har del i den europæiske vækst.

Europæiske værfter går forrygende tider i møde sammenlignet med resten af verdens skibsværfter, som taber terræn.

Europa har efter et 2014 med en vækst på 17 procent i værdien af ordrebeholdningen overhalet Japan på trods af, at også Japan som de få oplever vækst. Hos verdens største skibsbygningsnationer Kina og Sydkorea skrumper ordrebeholdningerne i værdi.

”Vi mærker tilsvarende en vækst på flere danske værfter. Det skyldes, at værditilvæksten sker på markedet for skibe inden for specielsegmenter, hvor også danske værfter i høj grad befinder sig,” siger adm. direktør Jenny N, Braat, Danske Maritime.

Tallene stammer fra en ny opgørelse fra Clarkson Research. Ved udgangen af 2014 var den samlede globale ordrebeholdning på værfterne 5.241 skibe på tilsammen 113,6 mio. kbt. og havde en værdi på 311,4 mia. USD. Det er et mindre fald sammenlignet med året før, hvor den samlede ordrebeholdning omfattede 5.640 skibe på sammenlagt 117,1 mio. kbt og en værdi på 320,4 mia. USD.

Sydkorea er målt i værdi fortsat verdens største skibsbygningsnation. Sydkorea havde 864 skibe på tilsammen 32,4 mio. kbt. i ordre til en samlet værdi på 101,1 mia. USD, men værdien er dalet 9,5 procent fra 111,7 mia. USD siden udgangen af 2013.

Kina var ved udgangen af 2014 den næststørste nation med 2.443 skibe på sammenlagt 45,8 mio. kbt. til en samlet værdi på 90,5 mia. USD. Kina oplevede kun et mindre fald fra 92,3 mia. USD i 2013 og er fortsat verdens største skibsbyggernation målt i tonnage.

Europas værfter havde 350 skibe på i alt 6,7 mio. kbt. i ordre til en samlet værdi af 36,6 mia. USD ved udgangen af 2014. Det er målt i værdi en stigning på 17 procent i forhold til årsskiftet før, hvor værdien af ordrebeholdningen var 31,3 mia. USD.

Japan havde 962 skibe på sammenlagt 19,4 mio. kbt i ordre til en samlet værdi på 36,4 mia. USD ved udgangen af 2014 mod en værdi på 34,7 ved udgangen af 2013. Det er en værdistigning på 1,7 procent.

Japan har vundet markedsandel på grund at en svækket Yen, som har givet øget eksport. Europa har blandt andet på grund af sit fokus på specialskibsmarkedet haft en stigende ordretilgang fra 11,2 mia. USD i 2013 til 16,2 mia. USD i 2014 og en stigning i tonnage fra 9,2 mio. kbt. i 2013 til 9,9 mio. kbt. i 2014.

graf til Ordrebøger i voldsom vækst på Europas værfter

Figurforklaring: Ovenstående diagram viser at opgjort i værdi har Japan og Europa fra 2013 til 2014 haft fremgang i ordrebeholdningen opgjort i værdier. Det fremgår, at europæisk skibsbygning i 2014 har haft et godt år i forhold til den globale skibsbygningsindustri.

Tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934