• newsbanner40.jpg
  • newsbanner53.jpg
  • newsbanner52.jpg
  • newsbanner28.jpg
  • newsbanner47.jpg
  • newsbanner6.jpg
  • newsbanner41.jpg
  • newsbanner13.jpg
  • newsbanner3.jpg
  • newsbanner27.jpg
  • newsbanner22.jpg
  • newsbanner29.jpg
  • newsbanner4.jpg
  • newsbanner36.jpg
  • newsbanner24.jpg
  • newsbanner33.jpg
  • newsbanner14.jpg
  • newsbanner54.jpg
  • newsbanner10.jpg
  • newsbanner31.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Problematisk udbudssag 

For nyligt har Søværnet sendt reparation og vedligeholdelse af to orlogsfartøjer i udbud. Intet andet EU-land med skibsbygningskompetencer sender sådanne ordrer i udbud, og det burde vi heller ikke gøre i Danmark, mener Danske Maritime.

EU-udbud kan føre til, at man tvinges til at acceptere billigere tilbud fra statsstøttede udenlandske værfter, selvom der måske kan være tvivl om kvaliteten. Det gjorde sig eksempelvis gældende, da et dansk fiskeriinspektionsskib blev beordret hos et værft i Spanien, som viste sig ikke at kunne holde hverken pris eller kvalitet. Hvis denne erfaring gentages ofte nok, vil det koste betydelige tab af såvel kompetencer som arbejdspladser i Danmark – vel at mærke uden at vi får de kvalitetsskibe, vi ønsker.

I Regeringens vækstplan for Det Blå Danmark slås det fast, at de danske maritime styrkepositioner skal udbygges og anvendes til at skabe vækst. Vækstplanen bygger på anbefalinger fra et enigt erhverv, der af regeringen anses for at være et af Danmarks centrale væksterhverv, som kan gøre sig gældende internationalt og sikre danske arbejdspladser.

Der er bred enighed om, at det offentlige har mulighed for at efterspørge høje standarder for sikkerhed, klima og miljø ved indkøb og vedligehold af skibe, herunder naturligvis også Søværnets fregatter og andre højteknologiske orlogsfartøjer. Samtidig var det var en af anbefalingerne fra vækstteamet for Det Blå Danmark, at de offentlige skibe skulle bruges som demonstrations- og udstillingsvinduer for danske maritime kompetencer og teknologier.

Danske Maritime finder det stærkt kritisabelt, at reparation og vedligeholdelse af danske orlogsskibe nu sendes i EU-udbud. Hvis vi vil være sikre på, at de danske orlogsskibe er til rådighed, når de skal bruges, må vi bevare kompetencerne til at vedligeholde skibene her i landet. Der er en snæver sammenhæng mellem den løbende vedligeholdelse og evnen til fortsat at udvikle skibene. Af hensyn til de særlige sikkerhedspolitiske forhold, som vores lange kyster, vores store handelsflåde og vores forpligtelser i Grønland udgør, bør vi bevare og udbygge de spidskompetencer, vi har opbygget igennem mange år.

Danske Maritime er gået aktivt ind i udbudssagen, og Foreningen håber på, at en dialog med forsvarsminister Nicolai Wammen og hans embedsmænd vil resultere i, at der bliver kigget tættere på udbudsreglerne, for de særlige udbudsregler for forsvaret forhindrer ikke, at udbuddet forbliver på danske hænder.

Tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934