• newsbanner9.jpg
  • newsbanner27.jpg
  • newsbanner20.jpg
  • newsbanner37.jpg
  • newsbanner55.jpg
  • newsbanner22.jpg
  • newsbanner2.jpg
  • newsbanner39.jpg
  • newsbanner23.jpg
  • newsbanner58.jpg
  • newsbanner15.jpg
  • newsbanner21.jpg
  • newsbanner13.jpg
  • newsbanner36.jpg
  • newsbanner4.jpg
  • newsbanner33.jpg
  • newsbanner11.jpg
  • newsbanner32.jpg
  • newsbanner34.jpg
  • newsbanner38.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Sagen om kvote for havneanløb og tabte værftsordrer ruller i medierne

Siden Danske Maritime i nyhedsbrevet fra november genrejste sagen om, at en lovtolkning hindrer danske skibe i at søge danske værfter, har sagen været oppe i flere medier. Både værfter, advokater, redere, fagforeninger, brancheorganisationer og politikere bringer holdninger og fakta frem, men beskæftigelsesministeren vil foreløbig ikke tolke anderledes.

Både Børsen, Fyns Amts Avis og de maritime branchemedier har fortalt historien om, hvordan danske skibe med udenlandske besætningsmedlemmer fortsat får sidestillet et værftsbesøg med et havneanløb og derfor fravælger danske værfter. 

Fyns Amts Avis satte i starten af december fokus på sagen over flere dage med overskrifter som ”Lovsjusk koster værfter ordrer” og ”Den lov er en økonomisk straf”. Børsen greb bolden og bragte tirsdag og onsdag i denne uge store artikler med overskrifter som ”Lovteknik koster værftsordrer” og ”Fagforening vil omvende Henrik Dam i værftssag”. 

FAYARD: Konkret problem for vores kunder
I artiklerne fortæller adm. direktør for FAYARD, Thomas Andersen, hvordan lovtolkningen ødelægger job. Skibe sejler forbi og videre til Polen, Sverige eller Tyskland for at blive repareret, fordi de ikke vil risikere at bruge deres kvote på højst 25 havneanløb om året.

”Vores konkurrenter i udlandet har ikke den problemstilling, og det er faktisk det værste,” siger Thomas Andersen til Børsen.

”Hvis et skib har 25 havneanløb, og det 26. bliver at gå på værft, er vi fravalgt. Vores gode kunder peger på det som et konkret problem,” forklarer han til Fyns Amts Avis.

Søby Værft: Mange arbejdspladser på blot ét tabt skib
Også Søby Værft på Ærø kommer på banen i Fyns Amts Avis.

”Det er økonomi og arbejdspladser, man mister, hvis vi mister bare én ordre. Hvor mange arbejdspladser, det drejer sig om, kan jeg ikke sige, men det er store skibe, så det meget omsætning og mange arbejdspladser for ét skib,” påpeger direktør Roar Falkenberg, Søby Værft.

”Man har ikke tænkt på, at det ville ødelægge danske arbejdspladser, men det gør det,” siger Thomas Andersen til Børsen.

Maritim advokat: Rederier fravælger danske værfter
Lovtolkningen koster ordrer og dermed job, fastslår advokat Peter Ringsted, der har speciale i maritime kunder som rederier og værfter.

”Flere af mine klienter fravælger decideret danske værfter. Det er efter min mening helt håbløst, at værftsbesøg tæller med i den tossede regel,” siger advokaten til Børsen.

Dansk Metal bakker op
Fagforbundet Dansk Metal går også ind i kampen for at ændre reglen, der sender danske værftsjob ud af landet, og det lægger øget pres på regeringen, skriver Børsen.

”Vi er helt med på, at man undtager værftsophold fra den regel. Der er vi enige med Danske Maritime,” siger cheføkonom Allan Lyngsø, Dansk Metal.

Omvendt vil sømændenes fagforbund 3F hellere helt have afskaffet reglen om 25 havneanløb.

”Det er rent fup. Rederierne forsøger bare at åbne for billig arbejdskraft på områder, hvor det ikke kan lade sig gøre i dag,” siger 3F’s Henrik Berlau i Børsen.

Beskæftigelsesminister afviser
Danske Maritimes adm. direktør Jenny N. Braat, som har arbejdet med sagen i et par år og rejst den igen over for den ny beskæftigelsesminister, påpeger i begge aviser, at det er forholdsvis enkelt at rette op på lovtolkningen i udlændingebekendtgørelsen. Værfterne troede først, at det var en smutter i loven, når værftsanløb blev sidestillet med havneanløb, og den ville være nem at få rettet.

I en mail til Børsen kan beskæftigelsesminister Henrik Dam Kristensen dog afsløre, at han ikke lader det gå helt så enkelt:

”Det (reglen, red.) skal være med til at sikre, at arbejdet sker på danske løn- og arbejdsvilkår. Har besætningen gyldig arbejdstilladelse, kan danske skibe med udenlandsk besætning selvfølgelig overstige 25 havneanløb,” skriver ministeren.

Venstre-politiker bakker op om værfter
Ministerens melding får Venstres søfartsordfører Preben Bang Henriksen til at stille et paragraf 20-spørgsmål til ministeren.

”Vi skal sørge for, at der er en maksimale aktivitet på de danske værfter, og det går forud for ministerens fantasier om social dumping,” lyder det fra søfartsordføreren i Børsen.

Danske Maritime: Må være en misforståelse
Jenny N. Braat mener, at ministeren – eller ministeriet – og fagforbundet 3F har misforstået sagens kerne og dens konsekvenser.

”Det er jo medarbejderne på værfterne, der skal udføre arbejdet, og de arbejder netop under danske løn- og arbejdsvilkår. At kræve arbejdstilladelse til skibenes sømænd svarer jo til, at passagerer i et fly skal have dansk arbejdstilladelse for at mellemlande i Danmark,” siger Jenny N. Braat og tilføjer:

”Det eneste man opnår ved at fastholde, at et værftsophold er det samme som et havneanløb, er, at vi mister produktionsjob hos de danske værfter, deres leverandører og med negative afledte effekter på værfternes lokalsamfund.”

Foreningen vil forfølge sagen.

Læs artiklen i nyhedsbrevet for fra november

Tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934