• newsbanner40.jpg
  • newsbanner14.jpg
  • newsbanner26.jpg
  • newsbanner18.jpg
  • newsbanner37.jpg
  • newsbanner29.jpg
  • newsbanner7.jpg
  • newsbanner31.jpg
  • newsbanner22.jpg
  • newsbanner16.jpg
  • newsbanner20.jpg
  • newsbanner27.jpg
  • newsbanner45.jpg
  • newsbanner10.jpg
  • newsbanner8.jpg
  • newsbanner23.jpg
  • newsbanner5.jpg
  • newsbanner30.jpg
  • newsbanner41.jpg
  • newsbanner44.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Pressemeddelelse 24. august 2015:



Staten sætter EU-udbud af forsvarets skibe i bero

Efter møde fredag eftermiddag i kredsen bag forsvarsforliget sendes sagen til et nyt udvalg i regeringen om EU-overimplementering og dernæst retur til forsvarsudvalget. Danske Maritime glæder sig over lydhørheden, men frygter syltekrukke, tabte jobs og et svækket forsvar.

Danske værfter kan ånde lettet op, i hvert fald for en stund. Partierne bag forsvarsforliget besluttede fredag eftermiddag at sætte det EU-udbud i bero, der gør det muligt for udenlandske værfter at byde på syvårs rammekontrakter til en anslået værdi på 700 millioner kroner om reparation og vedligehold af forsvarets flåde på 53 skibe.

Danske Maritime har gennem de seneste måneder fremført, at Danmark vil være det eneste EU-land, som reelt sender forsvarets skibe i hænderne på andre landes værfter, og at det slet ikke er nødvendigt med henvisning til artikel 346 i Romtraktaten om materiel, der er designet og udviklet til militære formål.

Jenny N. Braat, adm. direktør i Danske Maritime er meget tilfreds med, at partierne bag forsvarsforliget har lyttet til argumenterne om, at det vil koste arbejdspladser og udvande kompetencen hos danske værfter og underleverandører samt svække det danske forsvar.

Jenny N. Braat siger:

"Selv om forsvarsopgaverne tegner sig for en forholdsvis lille andel af omsætningen på danske værfter, står de aktuelle udbud alligevel for mellem 850 og 1.300 mandår hos skibsværfter og følgeerhverv årligt, og langt hovedparten af de job vil ligge i udkantsområder."

"Hvis vi flytter opgaverne, udvander vi værfternes kompetence til at vedligeholde de yderst komplekse krigsskibe, der indeholder flere systemer end kampfly. Det er specialviden oparbejdet af danske værfter, som selv har designet og bygget mange af forsvarets skibe."

"Endelig er der flere åbenbare komplikationer i at sejle skibene til reparation i eksempelvis Bulgarien, Italien, Polen eller Litauen, blandt andet i forhold til at hente dem hurtigt hjem til akutte opgaver, at overvåge arbejdet og at holde på militære, tekniske hemmeligheder."

Behandlingen bliver nu flyttet fra Forsvarsministeriet til Erhvervs- og Vækstministeriet, i det nye regeringsudvalg om EU-overimplementering. Når sagen er behandlet i det endnu ikke etablerede nye udvalg, vil den blive sendt retur til Forsvarsministeriet, hvor den vil blive fremlagt for og behandlet af parterne omkring forsvarsforliget.

"Vi frygter naturligvis, at sagen ender i en syltekrukke. Både fordi der vil gå yderligere tid, og fordi det er usikkert, hvordan sagen udvikler sig politisk. Vi havde helst set, at den kunne løses nu, hvor der er politisk forståelse og stor opbakning fra Folketingets partier, både i Venstreregeringen, dens støttepartier og hos oppositionen. Vi vil derfor følge udvalgsarbejdet tæt og spille konstruktivt ind på værfternes vegne," siger Jenny N. Braat.

 Kontakter: 

Kommunikationsrådgiver Kim Marquart, 40 87 78 69, Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.  
Adm. direktør Jenny N. Braat, Danske Maritime, 24 82 26 65,  Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

« Flere nyheder

 

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934