• newsbanner58.jpg
  • newsbanner26.jpg
  • newsbanner55.jpg
  • newsbanner43.jpg
  • newsbanner21.jpg
  • newsbanner41.jpg
  • newsbanner9.jpg
  • newsbanner36.jpg
  • newsbanner10.jpg
  • newsbanner2.jpg
  • newsbanner44.jpg
  • newsbanner49.jpg
  • newsbanner28.jpg
  • newsbanner35.jpg
  • newsbanner47.jpg
  • newsbanner37.jpg
  • newsbanner24.jpg
  • newsbanner18.jpg
  • newsbanner57.jpg
  • newsbanner54.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Synspunkt: Køb dog kvalitetsskibe – gerne danske!

Af Michael Prehn, underdirektør, Danske Maritime

Endnu en gang dumper det offentlige i indkøbet af skibe til mange millioner kroner. 

Naturstyrelsen må annullere et udbud af to supportskibe. Det britiske værft, som tilbød den laveste pris, har ikke teknik til at bygge skibene og kræver flere penge. Nu går udbuddet om. Offentlige skattekroner er spildt. Danske værfter, der havde brugt mange timer på udbuddet, sidder hovedrystende tilbage.

Det offentlige må blive dygtigere til at købe skibe. Styrelser og kommuner må holde op med ensidigt at gå efter den laveste pris. Det er både uklogt og unfair.
Unfair, fordi vi har set flere eksempler på, at det offentlige har købt af værfter i udlandet, der fik statsstøtte, eller som ikke havde samme krav til miljø, arbejdsmiljø, lærlinge og sikkerhed som danske værfter.

Uklogt, fordi det offentlige før har bestilt skibe på udenlandske værfter, men for sent opdaget, at det udenlandske værft ikke kunne levere den forventede, tidssvarende kvalitet.

Det er svært at købe komplekse skibe. Også erfarne indkøbere fejler. Scandlines har i år fået to færger fra et tysk værft, der viste sig for tunge til gå ind i Gedser Havn. Nu stripper et fynsk værft hver færge for 700 tons.

Hvis vi ønsker en stærkere værftsindustri, som erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen netop har meldt ud, og som er en del af erhvervspolitikken, så må det offentlige holde op med at navigere uden om danske værfter i en naiv tro på, at den laveste indkøbspris er det eneste saliggørende.

Det offentlige bør se på de samlede omkostninger i hele skibets levetid; brændstofforbrug, forurening, holdbarhed, driftssikkerhed, sikkerhed og komfort for besætningen m.v. I øvrigt de selvsamme anbefalinger, som staten giver de private rederier. Men først og fremmest må man sikre sig tidssvarende skibe, der faktisk bliver leveret.

Køb dog skibe i høj kvalitet! Så har danske værfter samtidig en fair chance.

Tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934