• newsbanner3.jpg
  • newsbanner13.jpg
  • newsbanner51.jpg
  • newsbanner14.jpg
  • newsbanner24.jpg
  • newsbanner29.jpg
  • newsbanner60.jpg
  • newsbanner47.jpg
  • newsbanner6.jpg
  • newsbanner34.jpg
  • newsbanner21.jpg
  • newsbanner15.jpg
  • newsbanner55.jpg
  • newsbanner36.jpg
  • newsbanner58.jpg
  • newsbanner52.jpg
  • newsbanner45.jpg
  • newsbanner39.jpg
  • newsbanner41.jpg
  • newsbanner28.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Vækstmarkeder og vækst i Danmark 

Af Jenny N. Braat, adm. direktør i Danske Maritime

I denne måned har Børsen i sin temaserie "Hvad kan vi danskere" fokuseret på Det Blå Danmark. Fra den 9. til den 19. september har vi således kunne læse en lang række artikler om branchen og om nogle af de mange initiativrige, innovative og dygtige aktører, den omfatter.

En af hovedkonklusionerne, man har kunnet drage ved at følge med i Børsens tema om Det Blå Danmark, er en, vi i al beskedenhed må sige, at vi kendte i forvejen: Det Blå Danmark er et succesfuldt erhverv med et enormt potentiale for øget vækst og beskæftigelse. Derfor kan vi ikke være mere enige, når Børsens chefredaktør Anders Krab-Johansen konkluderer, at Det Blå Danmarks plads retmæssigt er i spidsen.

Mulighederne – og behovene – er dog i en vis udstrækning forskelligartede, alt efter hvilken del af Det Blå Danmark man kigger på. Det Blå Danmark består af flere delerhverv, som er underlagt meget forskellige rammebetingelser. Rederierne efterspørger stabile rammebetingelser, og det er forståeligt; rederierhvervet har gode rammebetingelser i dag, og de ønskes naturligvis bevaret. Den maritime industri er derimod i en lidt anden situation, for i denne del af Det Blå Danmark er rammebetingelserne simpelthen ikke gode nok. Industrisiden af Det Blå Danmark kan potentielt bidrage markant til øget vækst og beskæftigelse herhjemme, men det kræver bedre rammebetingelser, end vi har i dag.

Tidligere på måneden deltog jeg i en delegationsrejse til Kina. Sammen med den nye erhvervs- og vækstminister samt en række repræsentanter for danske virksomheder, organisationer og myndigheder mødte jeg adskillige repræsentanter for kinesiske virksomheder, som ønsker samarbejde med danske maritime virksomheder. De var tydeligt bevidste om, at danske virksomheder har de kompetencer og den teknologi, som er nødvendig for at bygge effektive og konkurrencedygtige skibe. Den viden har de kinesiske aktører, fordi de danske leverandører er til stede i Kina. De kender hinanden, og samarbejdet mellem danske og kinesiske maritime virksomheder eksisterer i høj grad allerede i dag.

På rejsen mødte vi også danske virksomhedsrepræsentanter, som kunne fortælle, hvordan deres tilstedeværelse i Kina medvirker til vækst i moderselskabet. Det er en positiv historie, og den repræsenterer en væsentligt del af sandheden – men ikke den hele. For hvis vi ikke passer på, risikerer vi, at den vækst, der genereres af tilstedeværelsen på verdens vækstmarkeder, alene sker uden for Danmarks grænser.

I et interview i Børsen efter delegationsrejsen til Kina opfordrede Henrik Sass Larsen de danske maritime virksomheder til at rejse ud og finde væksten. Anbefalingen kommer lidt sent, for hvis der er noget erhverv, der er globalt, og som i dén grad har forstået at være til stede der, hvor væksten er, så er det den maritime industri. Hertil kommer, som nævnt lidt tidligere, at tilstedeværelse på vækstmarkederne ikke per definition sikrer vækst i virksomhedens danske del.

Maritime virksomheder skal vælge deres egen vej til overlevelse og til vækst, og i princippet kan deres hovedkvarter i virkeligheden lige så godt ligge i Kina eller Sverige som i Danmark.  Det er vigtigt at have in mente, for hvis de succesfulde danske globaliserede virksomheder skal fortsætte og endda udvide deres virke i Danmark – til gavn for landets vækst, beskæftigelse og velfærd – så skal rammebetingelserne herhjemme være konkurrencedygtige. Den del af sandheden håber vi, ministeren også ser, for i modsat fald kan det blive dyrt for Danmark.

Fra Danske Maritimes side forventer vi fortsat, at regeringen vil sikre, at anbefalingerne fra vækstteamet for det Blå Danmark vil blive gennemført, herunder etablering af en maritim montørordning. Mens vi i Danmark har europæisk rekord i outsourcing, har mange af vore nabolande forstået, at der skal dæmmes op for den virksomhedsflugt, der kan resultere i velfærdsnedgang. Det samme skal vi indse herhjemme. Det kræver ikke små tiltag, men en industrivenlig erhvervspolitik i Danmark.

Tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934