• newsbanner53.jpg
  • newsbanner28.jpg
  • newsbanner7.jpg
  • newsbanner16.jpg
  • newsbanner56.jpg
  • newsbanner31.jpg
  • newsbanner52.jpg
  • newsbanner19.jpg
  • newsbanner35.jpg
  • newsbanner10.jpg
  • newsbanner9.jpg
  • newsbanner13.jpg
  • newsbanner3.jpg
  • newsbanner45.jpg
  • newsbanner25.jpg
  • newsbanner39.jpg
  • newsbanner18.jpg
  • newsbanner5.jpg
  • newsbanner59.jpg
  • newsbanner23.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Værfternes død gav liv til maritim industri

Bog: Lukningerne af de store stålskibsværfter i 80’erne og 90’erne fødte nye maritime virksomheder, der nu har omsætning som de hedengangne værfter, men meget større overskud og vækstpotentiale.

En ny bog ’Da værfterne lukkede’, der er skrevet på baggrund af en ph.d.-afhandling om den danske maritime industri, konkluderer overraskende, at de maritime virksomheder, der udsprang direkte af de lukkede stålskibsværfter, i dag omsætter for det samme som værfterne.

De nye virksomheder har endda markant større overskud trods betydeligt færre, men højere uddannede medarbejdere. Samtidig har virksomhederne i modsætning til værfterne et voldsomt vækstpotentiale, fordi den maritime produktion i form af udstyr og service kan skaleres uden voldsomme investeringer.

”Samlet set har lukningerne af de store nybygningsværfter været en givtig forretning for det danske samfund og for de virksomheder, der opstod i kølvandet på værfterne. Det var ærgerligt, det ikke lykkedes at fastholde de helt store værfter som i andre europæiske lande, men lukningerne tvang den maritime industri til at fokusere internationalt, både hurtigere og mere intenst,” siger Jenny N. Braat, adm. direktør i brancheforeningen Danske Maritime, hvor hun selv har arbejdet i mere end 25 år og fulgt udviklingen på nært hold.

Branchen har flyttet sig mod højere værdi

Bogens forfatter Thomas Roslyng Olesen bygger i bogen videre på sin ph.d.-afhandling fra 2012 om transformationen af den danske værftsindustri fra 1975 til 2012. Bogen følger de maritime virksomheder, der udsprang af værfterne, helt frem til 2015 og dokumenterer som noget nyt, hvordan spinoff-virksomhederne, der fortsat eksisterer, klarer sig væsentligt bedre end de værfter, de udsprang fra.

”Når overskudsgraden er steget så kraftigt, skyldes det, at branchen har flyttet sig fra aktiviteter med lav værditilvækst til aktiviteter, der tilfører høj værdi til produktet. Hvor de store gamle nybygningsværfter havde fokus på fremstillingsaktiviteter, har den moderne maritime industri fokus på forskning og udvikling samt på ’after sales’, og det er begge områder, der kan generere betydeligt større indtjening og vækst,” forklarer Thomas Roslyng Olesen, der er postdoc på CBS Maritime.

Halvdelen af spinoffs eksisterer fortsat

Bogen følger lukningen af fem værfter samt de 27-30 maritime virksomheder, der opstod fra de lukkede værfter, og hvoraf cirka halvdelen fortsat eksisterer.

”I 1975 leverede de fire værfter et samlet overskud på 169 mio. kr. omregnet til 2014-niveau, og i 2007 havde alene den største spinoff-virksomhed et overskud på en milliard kroner. Tallene og væksten taler for sig selv. Virksomhederne er langt stærkere, end værfterne var, og står bedre rustet til fremtiden,” siger han.

Omstillingen er gået godt i de store gamle værftsbyer bortset fra i Nakskov. Thomas Roslyng Olesen fremhæver i Aalborg særligt Alfa Laval Aalborg, der er verdens største producent af marinekedler, samt Logimatic og Aveva Denmark, der er store på it-systemer til værfter og rederier. I Frederikshavn peger han på, at beskæftigelsen på det tidligere værftsområde i dag er på samme niveau som på værftet i 1970’erne. Her er det dog ikke spin-offs, der dominerer, men en blanding af nye og gamle virksomheder som Vestergaard Marine Service, Orskov Yard og Scanel. Endelig er der MAN Diesel & Turbo der er opstået fra B&W i København, og som i dag er global markedsleder på verdensmarkedet for totakts-dieselmotorer, der bruges i oceangående fragtskibe, med en markedsandel på over 70 procent.

Vi har fortsat værfter i Danmark
Landets sidste store nybygningsværft på Lindø lukkede i 2011 og er derfor ikke er med afhandlingen, men også her er der siden åbnet flere nye maritime virksomheder, herunder skibsdesignvirksomheden OMT, og Østersøregionens største reparationsværft FAYARD er flyttet hertil, hvor de har kunnet udvide. Danmark huser fortsat flere specialiserede nybygningsværfter, herunder Karstensens Værft i Skagen, som er størst i verdens for pelagiske trawlere, og Søby Værft på Ærø, der næste år skal bygge verdens største el-færge, samt Orskov Yard i Frederikshavn, der både bygger og reparerer større skibe.

 

« Tilbage til nyhedsbrev

 

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934