• newsbanner44.jpg
  • newsbanner39.jpg
  • newsbanner40.jpg
  • newsbanner42.jpg
  • newsbanner50.jpg
  • newsbanner41.jpg
  • newsbanner22.jpg
  • newsbanner3.jpg
  • newsbanner16.jpg
  • newsbanner4.jpg
  • newsbanner10.jpg
  • newsbanner33.jpg
  • newsbanner14.jpg
  • newsbanner6.jpg
  • newsbanner25.jpg
  • newsbanner37.jpg
  • newsbanner45.jpg
  • newsbanner56.jpg
  • newsbanner36.jpg
  • newsbanner8.jpg
E-mailadresse:
Fulde navn:
Virksomhed:
Afmeld
Log på
Udskriv

Verdens skibsværfter har fået 400 flere skibe i ordrebogen siden nytår

Første halvår af 2014 har budt på 400 flere store skibe i ordre. Værfterne i hele verden har nu kontrakter på at bygge 6.389 nye skibe. Ordretilgangen er steget med 20 procent siden første halvår af 2013.

Det globale skibsbygningsmarked er begyndt at komme sig efter fem års nedgang som følge af finanskrisen i 2008. I 2013 begyndte ordretilgangen at stige, og den tendens er fortsat ind i 2014.

Værfterne oplevede en stigning på 20 procent i første halvår 2014 i forhold til 1. halvår 2013. Rederierne har bestilt 1.439 nye skibe i første halvår af 2014 mod 1.324 nye skibe i første halvår af 2013.

Den globale ordrebeholdning på værfterne er konkret steget til 109 mio. kbt eller 6.389 antal skibe. Det er næsten 400 skibe mere end med udgangen af 2013.

"Sideløbende har markedet for skibsbygningskapacitet tilpasset sig en smule til produktionen af nye skib. Dog ikke således, at der ikke er overkapacitet. Men der er dog en bedre balance mellem udbud og efterspørgsel", vurderer Jenny N. Braat, adm. direktør, Danske Maritime.

Den globale ordrebeholdning, nye ordrer og afleverede skibe 


pic1 ordrebeholdning

Kina største skibsbygningsnation
De to største skibsbygningsnationer er uomtvisteligt Kina, der har en ordrebeholdning på 41 mio. kbt eller 2.457 skibe, og Korea med en ordrebeholdning på 31 mio. kbt eller 940 skibe. Japan ligger på en tredjeplads med 17 mio. kbt eller 968 skibe.
I første halvår af 2014 fik Japan 257 nye skibe i ordre, Korea fik 203 skibe, hvorimod Kina kontraherede 597 nye skibe. Omsat til kbt betyder det, at Kinas styrkede sin position yderligere i 1. halvår af 2014, da man fik 10,3 mio. kbt i nye ordre, hvor Korea og Japan hver fik 6,3 mio. kbt .
"Det er tydeligt, at Japan i 2013 og 1. halvår af 2014 har været begunstiget af en faldende yen-kurs i forhold til US-dollars og derigennem har opnået en styrket ordrebeholdning", siger Jenny N. Braat.

Europa med højt specialiserede skibe
Den europæiske ordrebeholdning bestod af 457 skibe. Den består generelt af højt specialiserede skibe, og derfor udgør værdien af den europæiske ordrebeholdning, på trods af det forholdsvis mindre antal skibe, hele 35 mia. US-dollars, som svarer til 12 procent af den globale ordrebeholdning.
Koreas ordrebeholdning har en værdi på ca. 101 mia. US-dollars, Kinas er på 89 mia. US-dollars, og Japans ordrebeholdning har en værdi på ca. 31 mia. US-dollars.

Kina tilbage i hastigst vækst
De kinesiske værfter havde for første gang siden 2010 den største ordretilgang globalt opgjort i værdi. Den udgjorde 14,6 mia. US-dollars eller 31 procent af den globale ordretilgang, hvor de europæiske værfter fik en ordretilgang på 20 procent opgjort i værdi, ifølge Clarkson Research. Nedenstående graf viser den globale ordrebeholdning fordelt på skibsbygningsområde og værdi i mia. US-dollars.

pic2 ordrebeholdning

Kilder: Clarkson Research, Danske Maritime m.fl. Forklaring: Kbt betyder kompenseret bruttotonnage. Der er kun medtaget skibe på over 100 bt.

 

Tilbage til nyhedsbrev

København

Danske Maritime
Symfonivej 18, 2730 Herlev


Tlf.: 33 13 24 16

E-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Bruxelles

Danish Maritime
79, Rue du Cornet, 1040 Bruxelles


Tlf.: +32 (02) 230 6934